Sunday, 4 December 2022

سرائیکی صوبہ کیتے بݨائی پارلیمانی کمیٹی۔ کُجھ وچار ۔۔۔۔ شاکا سانگھڑی


سرائیکی صوبہ کیتے بݨائی پارلیمانی کمیٹی۔ کُجھ وچار

شاکا سانگھڑی


تازہ خبر اے جو سپیکر نیشنل اسمبلی راجہ پرویز اشرف دی پاسیوں پنجاب وچ ننویں صوبے دے بݨاوݨ کیتے ہک پارلیمانی کمیٹی بݨائی ڳئی اے۔ ایں خبر کوں پڑھݨ سمجھݨ کیتے اے ڳالھیں چیتے وچ آندن:

۔ پی ٹی آئی دی حکومت دے دور وچ مسلم لیگ تے پی ٹی آئی پاسیوں پنجاب دی ونڈ دے ݙوآئینی ترمیمی بلز پیش تھئے جیڑھے اڳوں نیشنل اسمبلی دی لاء ایند جسٹس کمیٹی دو بھیڄ ݙتے ڳئے۔ مسلم لیگ (ن) دا ݙو صوبیں دا بل تے پی ٹی آئی دا ترائے ڈویژن دے صوبے دا بل۔ لاء ایند جسٹس کمیٹی دے چیرمین ریاض فتیانہ 21 اگست 2019 دی میٹنگ وچ اے فیصلہ ݙتا جو پنجاب وچ ننویں صوبے سانگے "ملٹی پارٹی سپیشل پارلیمانی کمیٹی" بݨائی ونڄے جیڑھی مشورہ کر کنیں آئینی ترمیمی بل کوں فائنل کرے۔ ایں فیصلے پچھوں سپیکر اسد قیصر ایں تجویز کوں بد نیتی نال دٻا ݙتا تے اے کمیٹی کݙاھیں وی نہ بݨائی ڳئی۔


۔ سپیکر راجہ پرویز اشرف اوں پراݨے لاء اینڈ جسٹس کمیٹی دے فیصلے کوں اڳوں وَدھندیں ہوئیں پروسیجرز مطابق اے کمیٹی بݨا ݙتی اے۔ مطلب اے کمیٹی پراݨے کم تے بݨائی ڳئی اے تے سارے پارلیمانی پروسیجرز کوں فالو کریندیں ہوئیں بݨائی ڳئی اے۔


۔ ایں کمیٹی دی جے ممبرشپ ݙیکھوں تاں او دلچسپ اے۔ ایندے وچ مسلم لیگ دا چھڑا ہک نمائندہ اے، باقی سبھے پیپلز پارٹی یا اوندے اتحادی ہن (ایم کیو ایم، بلوچستان عوامی پارٹی تے پی ٹی آئی دے سندھ صوبہ دے باغی ممبران اسمبلی)۔ ݙوجھے لفظیں وچ ایں کمیٹی وچ ٻہوں وݙی اکثریت سندھیں یا پیپلز پارٹی دے اتحادیں دی ہے جیڑھی اوندی لائن تے چل سڳدن۔


۔ ایں کمیٹی دا چیرمین خورشید شاہ کوں بݨایا ڳئے جیڑھی جو آپ ہک دلچسپ ڳالھ اے۔ خورشید شاہ مسلم لیگ (ن) دے قریب تے سرائیکی صوبہ دا مخالف سمجھیا ویندے۔ اونکوں ایں کمیٹی دا چیرمین بݨا کنیں پارٹی ڈسپلن دا پابند بݨایا ڳئے تاں جو مسلم لیگ (ن) دی مخالفت آپ برداشت کرے (کراڑے ہتھ لڳے پئین)
۔ ایں کمیٹی دے "ٹرمز آف ریفرنسز " ٻہوں محدود تے ویلھے دے پابند ہن۔ صوبہ بݨاوݨ کیتے آئین دے جنہیں آرٹیکلز وچ ترمیم دی لوڑھ اے، او نشابر کر کنیں لکھ ݙتے ڳئین تے نال ایندی فائنل رپورٹ کیتے ہک مہینے دے مدت مقرر کر ݙتی ڳئی اے۔


۔ اہم سوال اے ہے جو کیا اے آئینی ترمیمی بل نیشنل اسمبلی وچ رائے شماری کیتے پیش تھیسی یا نہ تھیسی۔ پروسیجرز تے رولز موجب ایں طرانح دے کہیں بل کوں پیش کرݨ دا اختیار سپیکر نیشنل اسمبلی دے ہتھیں ہوندے۔ ݙوجھے لفطیں وچ اے راجہ پرویز اشرف (پیپلز پارٹی) دے ہتھیں ہے جو او بل رائے شماری کیتیے پیش کریندے یا نہ؟ جے اے بل رائے شماری کیتے پیش تھیندے تاں اے مسلم لیگ (ن) تے پی ٹی آئی دے ڳلے وچ پھاتی ہک ہݙی بݨ ویسی۔ جے او مخالفت یا بائیکاٹ کریندن تاں وی گندے تھیندن جے حمایت کریندن تاں وی اوکھے ہن۔


۔ جے تائیں سینیٹ دی ڳالھ ہے تاں پیپلز پارٹی تے ایم کیو ایم دا کجھ ݙینہہ پیلھوں اے فیصلہ تھئے جو سینیٹ دا چیرمین وَٹایا ونڄے۔ جے سینیٹ وچ پیپلز پارٹی دا چیرمین آندے تاں اتھاں وی ایں بل کوں پیش کرݨ دی راہ پدھری تھی ویندی اے۔ ویسے اَڄاں اپوزیشن لیڈر خود آڄ یوسف رضا گیلانی اے۔


۔ ایں ساری تفصیل دا مطلب اے آکھݨ نئیں جو ننواں صوبہ دا آئینی عمل مکمل تھی ویسی۔ اے ٻہوں مشکل اے۔ مقصد اے لڳدے جو پارلیمانی ایکشن دی راہیں پنجاب دی ونڈ تے سرائیکی صوبہ دے ایشو کوں جنرل الیکشن کنیں پیلھوں مین سٹریم پولیٹکل ڈسکورس تے پروسس وچ گھن آندا ونڄے تاں جو سرائیکی وسیب وچ پی ٹی آئی تے مسلم لیگ (ن) کیتے اوکھ پیدا کیتا ونڄے۔


۔ اے سارے اُتلے پوائنٹس ایں اہر سانگے چھڑے میݙے اندازے ہن۔ کجھ ویلھے وچ سچوئیشن ودھیک کلئیر تھی آسی۔



Saturday, 19 November 2022

فرانز فینن، بلیک سکین ، وائٹ ماسک اتیں سرائیکی سوجھواݨیں دی اردو نال چاہت ۔۔۔ مشتاق گاݙی

فرانز فینن، بلیک سکین ، وائٹ ماسک اتیں سرائیکی سوجھواݨیں دی اردو نال چاہت

( نوٹ: اے نوٹ ملتان لٹریری فیسٹول 2021 دے پچھوکڑ وچ لکھیا ڳیا ہئی)


میں ڄݙاں اے ݙیہداں جو کیویں سرائیکی سوجھواݨیں دی سنگت اردو دی چاہت وچ سوشل میڈیا اُتے دھڑا دھڑا اردو پوسٹاں لکھدی لیندی ہے یا وت ہک مڈل کلاس دے سرائیکی کوں اپݨے ٻالیں کوں زبردستی اردو سکھلیندا ݙیہداں تاں میݙی کھل نکل پوندی ہے تے میکوں فرانز فینن تے اوندی کتاب " بلیک سَکین، وائٹ ماسک" یاد آ ویندی ہے۔ کیوں تے کیویں؟ ایندی کُجھ تفصیل ہیٹھوں ݙتی کھڑی ہے:
کالونئیلزم تے نسل پرستی دے خلاف بھیڑی وچ فرانز فینن کوں گلوبل لیفٹ وچ ہک پیغمبر دا درڄہ ریہے۔ اوندی خاص دلچسپی 'کالونائزیشن دی سائیکالوجی' ریہی ہے۔ جتھاں ہک کالے ۔ بلیک ماھݨو دے پاروں اونکوں نسل پرستی تے کالونائزیشن دا ݙونگھا وجودی تجربہ ہئی، ایندے نال ای سائیکالوجی اوندا سبجیکٹ تے پروفیشن ہئی۔ اوندا ہک وادھوں ڳُݨ اے وی ہئی جو پنجاہ دے ݙہاکے وچ پیرس (فرانس) وچ 'ویلیم فیڈرک ہیگل دی 'غلام تے آقا دی جدلیات' دی جیڑھی اوں ویلھے دے سوجھواݨیں الیگزینڈرا کوجیوے، جیکوئس لاکان، سارتر دے ہتھوں ننویں پرکھ پرچول تھیندی پئی ہئی، فرانز فینن اوں پرکھ پرچول دا حصہ ہئی۔ ایں ننویں فلسفیانہ پرکھ پرچول دی ہک وݙی بݨیاد فریڈرک ہیگل دے بھاونا تے سُنڄاݨ (desire and recognition) جہیں وچاریں دی ننویں سُدھ ٻُدھ گھنݨ ہئی۔ ہیگل موجب ساݙی وݙی بھاونا ٻئے کنیں اپݨے سروپ دی سُنڄاݨ کراوݨ ہوندے۔ آقا تے غلام دے کہیں وی سانگے وچ آپت دی سُنڄاݨ نئیں تھی سڳدی۔ آقا تے غلام دا سانگا سُنڄاݨ دا سانگا تھی ای نئیں سڳدے۔ ایندے وچ غلام بارے آقا دی مخالفانہ سُنڄاݨ ای ممکن ہے۔ ہک اینجھی سُنڄاݨ جیڑھی غلام کیتے 'اݨ سُنڄاݨ' ای رہندی ہے۔ ہیگل موجب ایں 'مخالفانہ تے اݨ سُنڄاݨ' کوں مُکاوݨ تے وٹاوݨ ای غلام دی وݙا بھاونا ہوندی ہے۔ ہیگل دی ایں ڳالھ کوں پکڑ کنیں فرانز فینن اپݨی کتاب " بلیک سَکین، وائٹ ماسک" لکھی ہے۔ ایں کتاب وچ او ݙکھیندے جو کیویں ہک دریگھی تے ݙونگھی کالونائزیشن تے پچادھ دی نسل پرستی دے پچھوں کالا ماھݨو ۔۔۔ بلیک مین ۔۔۔ اپݨی تے آپݨے آپ دی سُنڄاݨ کیتے آقا دا روپ دھارݨ دی بھاونا پلیندے۔ فرانز فینن دا ہک جڳ مشہور آکھاݨ ہے: " کالا بندہ چٹا تھیوݨ چاہندے"۔ غلامی تے چُھوٹے ہووݨ پاروں، آقا سنواں تھیوݨ دی بھاونا اوندے من وچ آندی ہے۔ آقا سَنواں ہووݨ دی ایں بھاونا کیتے او اپݨے آپ دی سُنڄاݨ کنیں ہٹ ویندے۔ ایں بھاونا پچھوں او ہک ' وائٹ ماسک' بݨیندے تے اپݨے چہرے اُتے سجا ݙیندے۔ فرانز فینن موجب ایں 'وائٹ ماسک' دی وݙی جھلک اوں ویلھے سامہݨے آندی ہے جݙاں کالا ماھݨو اپݨی ٻولی چھوڑ آقا دے ٻولی تے لہجہ اپناوݨ دا بھونڈا اَہر کریندے۔ فرانز فینن دا اے یقین ہے جو کالا ماھݨو ۔۔ بلیک مین جݙاں تائیں اے وائٹ واسک پاتی رکھدے، او اپݨی، اپݨے سروپ دے درست سُنڄاݨ نئیں کرسڳدا۔ اوندی ہر بھاونا، ہر کرت کار آقا سَنواں تھیوݨ ای رہندے۔ ایں کیتے غلام کیتے اپݨی سُنڄاݨ کیتے پیلھی ڳالھ ایہا ہے جو او اپݨی ٻولی ٻولے، آقا دی، غلامی دی ٻولی چھوڑے۔ اپݨی ٻولی ٻولݨ اپݨی وسوں تے کلچر وچ جیوݨ ہوندے۔۔۔۔۔۔ جݙاں اَسی دے ݙہاکے وچ سرائیکی لوک سانجھ بݨی تاں اوندے اڳواݨیں اڳوں کلہا سرائیکی سُنڄاݨ دا ودھارا نہی۔ اُنہیں دا وݙا ارتھ اے وی ہئی جو اساں اپݨے غلام ہووݨ دی وی سُنڄاݨ کروں، ہک اینجھی سُنڄاݨ جیڑھی ساکوں اپݨی ٻولی، وسوں تے کلچر نال ولا جوڑے۔ سرائیکی لوک سانجھ اوں ویلھے دی ہر اوں "ترقی پسندی تے اسلام پسندی" دی شکل دی ݙک ٹھل کیتی جیڑھی ساکوں، ساݙے ٻالیں کوں اپݨی ٻولی دے بجائے اردو دی راہ لیندی ہے۔ ہک اینجھی راہ جیڑھی اپݨے آپ کنیں، اپݨی ہوندی کنیں اُپرپ ہے۔۔۔۔۔۔۔۔۔ اڄ جݙاں میں ننویں پراݨے سرائیکی سوجھواݨیں دی اردو دی چاہت ݙیہداں تاں میکوں کھل آ ویندی ہے (ویسے تاں رووݨا چاہیدے) تے میݙے چیتے وچ فرانز فینن، ' بلیک سَکین۔ وائٹ ماسک' تے سرائیکی لوک سانجھ دے بھوت پھرݨ لڳ پوندن۔



Tuesday, 12 July 2022

سرائیکی تے پنجابی دی لینگوئسٹکس دا وکھرپ ۔۔۔۔ وقاص بلوچ

 


سرائیکی تے پنجابی دی لینگوئسٹکس دا وکھرپ

وقاص بلوچ

نوٹ: اے سرائیکی زبان دی سُوبھ اے جو وقاص بلوچ جہیں نینگر سکالر  لینگوئسٹکس  جہیں اوکھے تے پریتی ڈسپلن وچ لکھݨ لڳ پئین۔ اے ہک اکیڈیمک سبجیکٹ ہے تے ایندے وچ پرکھ پرچول دے اپݨے سٹینڈرز ہن جنہیں کوں وقاص ٻہوں پورھئے نال ورتݨ دا اَہر کیتے۔ انہیں سٹینڈرز کنیں ہٹ جے تائیں ٻولی تے لہجے دے وکھرپ دی ڳالھ ہے تاں ایندا چھیکڑی معیار لوکیں دی اپݨے آپ تے اپݨی ٻولی دے وکھرپ دی سُدھ سُرت تے سُنڄاݨ ہے۔ ویسے وی لنگوئسٹکس دے اڄوکے ڈسپلن وچ زبان تے لہجہ دی ونڈ کوں مناسب نئیں سمجھیا ویندا جو اے ہک وادھوں تے تعصب نال بھَری درجہ بندی تے اُسری ونڈ ہے۔ ایں لکھت کوں ایں ونڈ کنیں ہٹ ایندے اکیڈیمک سبجیکٹ تے سٹینڈرز نال جے پڑھیا ونڄے تاں ودھیک فیدہ مند ہے  

کجھ ݙ یہاڑے پیلھوں ہک یونیورسٹی وی لنگوئسٹکس دے سبجیکٹ تے  کانفرنس تھئی ہے جتھاں کجھ سپیکرز اے بیانیہ ݙتے جو ملک وچ فیصد پنجابی ٻولی  ویندی اے تے سرائیکی پوٹھوہاری، ہندکو سبھے پنجابی دے لہجے (ڈائی۔لیکٹس) ہن۔ ہک لنگوئسٹکس دی کانفرنس جتھاں جتھاں سائنٹفک معاملات دی توقع کیتی ویندے اے اتھاں اینجھے مفروضاتی بلنڈرز ماحول کوں غیر علمی بݨا ݙیندن۔ اساں اپݨے آرگومنٹس پیش کرݨ توں پیلھوں انہیں عزت مآب سپیکرز ہک سوال پچھسوں جو اے ایسسمنٹ انہیں دی چھڑی مفروضیں دی بݨیاد  یا ذاتی دلچسپی دی بݨیاد تے اے یا انہیں کنیں کوئی سائنٹیفک پروف وی اے؟ اردو تے ہندی جنہیں دی ٹوٹل مارفولوجی (صرف)، فونالوجی (صوتیات) تے سینٹکس (نحو)  ہکا اے، انہیں کوں تہاݙی ریاست کنیں رکھ ہر چھوٹا وݙا وکھری زبان منیدے پر سرائیکی تے پنجابی جنہیں دی ٹوٹل لنگوئسٹکس دا ایرا اپݨے ڈھنگ ڈھٻ نال قائم اے، او ہک زبان ہا ہکا زبان دے لہجے کیویں تھی سڳدن۔ ہݨ اتلی ڈسکشن کوں میں دلائل نال ڈسکس کریساں۔سبھ توں پہلے اے ڳالھ ذہن وچ رکھیجے جو زبان دی پرکھ پرچول دا پیمانہ لنگوئسٹکس دیاں ترائے لڑیاں ۔ مارفالوجی، فونالوجی تے سینٹیکس۔ کریندن۔ 


. ہک، سرائیکی انفلیکشنل زبان اے۔ پنجابی یا اردو ہندی وی انفلیکشنل زباناں ہن پر سرائیکی انفلیکشنز نال گنجلک اے۔ انفلیکشنز دا مطلب جیڑھی زبان وچ ٻہوں شَبد ݙو، ترائے یا وادھوں  "مارفیمز" نال بݨے ہوئے ہوون۔ سرائیکی "مارفولوجی" دی وُݨت  ݙیکھو ہک ترکیب اے جو "کینسے ویندے پئے"۔ ایندے وچ ترائے "مارفیمز" ہن۔ ایہہ مارفیمز " "کئے"، "نہ"، "ہیسے" دی انفلیکشن نال بݨے ہوئین۔ ٻیا اے جو اتھاں مارفیم "ہیسے" وچ اساں یعنی صیغہ جمع دی شاند وی ہے پئی جینکوں اساں "پرونامینَل " دی ٹرم نال جُڑیسوں۔ ایندا مطلب اے ہے جو مارفیمز یا شبدیں دے اوول وچ اسمائے ضمیر دا موجود ہووݨ تاں جو انج "پرونون" لکھݨ دی لوڑھ نہ پووے۔ جے اردو وچ ایندے نال رلدی ملدی ترکیب (فریز) لکھوں تاں او "ہم نہیں جارہے" ہوسی۔ نوٹ کرو جو اتھاں "ہم" لکھݨ" دی ہروں بھروں لوڑھ پوسی جِتاں ایندا معنی عالمانہ نہ رَہسی تے عامیانہ تھی ویسی۔ ہݨ ݙیکھو جو اے جملہ ہک پنجابی کیویں اَلیسی۔ " نیں سی جا رے" ۔ پنجابی زبان دی انفلیکشن سرائیکی کنوں ٻہوں گھٹ ہے۔ اتھاں سارے "مارفیمز" لگ بھگ انجو انج آکھے لکھے ڳئین۔ "نئیں" اپݨے آپ وچ ہک "فری مارفیم" اے۔ اینویں "سی" تے "جا" وی "فری مارفیمز" ہن، جݙاں جو "رے" ہک "باؤنڈ مارفیم" اے۔ ݙوجھے شبدیں وچ ایں ہک ترکیب وچ چار مارفیمز آئن پر او سارے وکھرے وکھرے کھڑن۔ مطلب پنجابی وچ انفلیکشنز ہن۔ انفلیکشن ہووݨ نال کوئی زبان وݙی یا چھوٹی نئیں تھی ویندی پر زبان دی وکھرپ ہروں بھروں نشابر تھی ویندے تے اے ڄاݨ کاری تھیندی اے جو ہک زبان دا ایرا ٻئی زبان کنوں انج اے تے اے کوئی "ڈائی۔لیکٹ" نئیں۔ ایں بݨیاد تے او ݙو انج زباناں ثابت تھی ویندن۔ 

ݙو، لسانیات یا لنگوئسٹکس دی ݙ وجھی اہم لڑی "سینٹَیکس" اے۔ جے ُاتلی ترکیب  کوں "سینٹیکس"  دے حساب نال ݙیکھوں تاں ڄاݨ تھیندی ہے جو انہیں دی "سینٹیکس" وی ہک ٻئے کنیں پوری وکھری اے۔ "کینسے ویندے پئے" وچ "کینسے" ہک نیگیٹو پارٹیکل دی حیثیت وچ پیلھوں آیا کھڑے تے نال "پرونامینل" دا سینس وی ہکے شَبد وچ موجود اے پر پنجابی وچ "پرونامینل" دا سینس ترکیب دی چھیکڑ وچ آیا کھڑے۔"جا" دا مارفیم ترکیب وچ "ٹینس" نال ایسپیکٹ نئیں ݙیندا پر سرائیکی دی ترکیب وچ ݙونہیں " ٹینس تے ایسپیکٹ" موجود ہن۔ 

 ترائے، اینویں اساں فونیٹکس تے فونالوجی تے آندے ہئیں۔سرائیکی دے تیجی دے اَکھر "ٻ"، "ݙ"، "ڄ"، "ڳ" پنجابی وچ موجود کائینی تے اے سرائیکی دے ایلن بیل دے سٹیڈرڈ ۔ معیار موجب "وائٹل" ہووݨ دا ہک ݙونگھا ثبوت اے۔ ݙوجھا ہک شَبد ݙیکھو "چھٹیاں"سرائیکی دے اکثرا سپیکرز "ویلر"، "ایل۔ویولر"، تے "بی۔لیبئل" آوازیں کوں "پلیٹیل [جے]" دے کٹھے ادا کریندن تاں جو اَلا دی ادائیگی دے ݙو وکھریں جاہیں (پلیسز آف آرٹی۔کولیشن) ہووݨ دے باوجود انہیں دی ادائیگی وچ کوئی فرق نئیں آندا۔ جیویں مثال کیتے ""ٹ" تے "ی" یا "ب" تے "ی" وغیرہ دی ادائیگی بلکل کٹھے کریندن پر پنجابی وچ ایندی ادائیگی کٹھے نئیں تھیندی۔ 

ایں اتلی ڈسکشن دی بݨیاد تے اساں اے دعوی کریندوں جو سرائیکی تے پنجابی دے بݨیادی لنگوئسٹکس فیچرز وکھرے ہن ، تہوں اے ہک ٻئے دے "ڈائی۔لیکٹس" نئیں بھل وکھریاں زباناں ہن۔ 



Friday, 8 July 2022

نوٹ اِن دی مارجن . چی گویرا دی ڈائریز وچوں کجھ چھیکڑی پَنے

 


نوٹ اِن دی مَارجن

(کونے وچ لکھے شَبد)

(نوٹ: اے لکھت چی گویرا دی ڈائری وچوں ہک ٹوٹے دی سرائیکی کاری ہے)

اوں نِکی جہیں پہاڑی وَستی وچ، رات ویلھے، اَسمان چودھاروں تاریں نال ٻلکدا کھڑیا ہئی۔ اینویں ڄاپدا ہئی جیویں ہک ݙونگھی چُپ تے پالے کارݨ اندھارا کتھائیں گُم تھی ڳیا ہووے۔ کیویں ݙساواں؟ اوں ویلھے میکوں اینویں لڳا جیویں ہر ٹھوس شے پگھر کنیں کہیں انتم آکاش وچ لُڑھ ڳئی ہووے، ساری آتم ہوند مُک ڳئی ہووے، اَساں کہیں اتھاہ اندھارے  رُل ڳئے ہووں۔ اوں ویلھے کوئی ہک اینجھی بَدلی دید وچ نہی ݙسدی ساکوں تاریں بھرے اَسمان دے سوجھل سوا کوئی ٻئی ݙکھالی ݙیوے ہا۔ ٻَلدے ݙِیوے دی روشنائی کجھ پَریں تائیں وَنڄ اَندھارے وچ گم تھیندی ویندی ہئی۔


پچھاویں نال اوں بندے دا مُکھ مُہاندرا نُشابر نہی۔ میں چَھڑا اونداں ٻَلکدیاں اَکھیں یا اوندے اَڳلے بَکھدے ݙند ݙیکھ سڳدا ہَم۔ میکوں اَڄ وی نئیں ڄاݨ جو اے اوں سَمے دا کمال ہئی یا اوں بندے دا مُہاندرا جئیں میکوں اوں بِشارت کیتے تیار کیتے۔ میں اینجھیاں ڳالھیں ٻہوں سارے بندیں کنیں پیلھوں سُݨ چکیا ہَم پر او کݙاھیں میݙے چیتے نہن کُھٻیاں۔ ساݙے نال ڳالہیندڑ او بندہ ہک ٻہوں دلچسپ کردار ہا۔ او یورپ دا وسݨیک ہئی تے نینگر ویلھے کنیں عقیدے دی چُھری کنیں بَچیا ہویا۔ او ڄانڈا ہئی جو ݙر بھئو دا رَس کیا ہوندے؟ اینجھا ݙر بھئو جیندے نال تساکوں اپݨی جندڑی دا مُل سُدھ پوندے۔ یورپ کنیں بھڄݨ پچھوں او ݙیس پرݙیس پھردا ریہا تے کئی خطرناک کاریاں کیتُس۔ ہݨ تے چھیکڑ وچ ایں دُور پریں دی وَسوں آن پڄیا تے ٻہوں دِھرت نال او سَزا جزا دے "مہا ویلھے" دا تانگھی ہے۔

کجھ بیکار شبدیں تے کئی دانشورانہ ڳالھیں پچھوں ساݙی کچہری مکݨ پئے ڳئی تے اساں اپݨی راہ گھنݨ دی سوچ پئے ڳئے۔ تݙاں او بندہ اپݨی خاص ٻالیں آلی کِھل کِھلیا جیندے نال اوندے چاراڳوں وَدھے ݙند ٻلکݨ پئے ڳئے۔

 اڳلا ویلھا لوکیں دا ہے۔ ہکے واری یا ہولیں ہولیں پر لوک ایں ملک تے ہر جاہ  تاڳت پکڑ ویسن۔

مَندی ڳالھ اے ہے جو لوکیں کوں ایں ڳالھ دی پڑھائت دی لوڑھ ہے جݙاں جو اے پڑھائت چھڑا اوں ویلھے تھی سڳدی ہے جݙاں او اپ تاڳت ور تھیون۔ او اپݨیں غلطیں دے کارݨ سِکھ سڳدن، اینجھیاں غلطیاں جیندے نال ٻہوں سارے معصومیں دی جان وَنڄ سڳدی ہے۔ یا شئیت نئیں، تھی سڳدے او معصوم جاناں نہ ہوون کیوں جو اُنہیں فطرت دے خلاف ہک مَہا پاپ کیتا ہوئے، مطلب او وٹیندے حالات نال ڳنڈھیج نئیں سڳے۔ او سارے جیڑھے آندے وٹاندرے نال نئیں ڳنڈھیج سڳدے، تُساں اَساں سبھو، اوں ݙڈھپ خلاف بد دعائیں کریندے مَرسوں جینکوں اساں آپ پکا کیتی رکھے۔ ایں ننویں اُساری کیتے ہک وݙی یوجنا (قربانی) کرݨی پوسی۔ مہا وٹاندرے (انقلاب) وچ کوئی وکھرپ نئیں ہوندا۔ اے لوکیں دیاں جاناں گِھندے، وت انہیں دے یادیں کوں ہک مثال بݨا، سَندر سَلو وانگ وَرت، انہیں دی راہ تے چلݨ آلے نینگریں کوں سُدھایا ویندے۔ میݙا اپݨا گناہ سبھ توں وݙا ہے۔ میں اپݨی ساری ایں کرت کاری تے ڄاݨ کاری نال مَرساں جو میݙی سبھو قربانی دا کارݨ ہک سَڑدی ڳلدی سولائزیشن دا ہَٹھ ہے۔ میکوں اے وی ڄاݨ ہے، تے اینجھی ڄاݨ وندی نال نہ اڳونہاں اتہاس وَٹیسی تے نہ میݙے سانگے تساݙے وچار، جو تساں وی اَنت اینویں مرݨے جو تُساݙی مُٹھی بنَد تے ہڑاٻی چِھکی ہوئی ہوسی۔ اے تُساݙی کرودھ تے پَھتکار دی نشانی ہوسی۔ تَساں کوئی بے جان علامت نہوے بھل ہک اینجھی وسوں دے وسݨیک ہاؤ جینکوں تباہ برباد تھیوݨے۔ کھکھر دی آتما تساݙے مونہوں ٻُلیندی ہے تے تساݙی کرت کاری کوں اڳونہاں کریندی ہے۔ تساں اینویں فیدہ مند ہاؤ جیویں میں ہاں پر تساں اݨ ڄاݨ ہاؤ جو اِیں وسوں کیتے تساݙی اے ݙات ۔ یوجنا کیتلا وݙا کم ہوسی۔ 

میں اوں بندے دے ٻَلکدے ݙند تے اوندے ہَڑاٻیں کنیں پُھٹدی او مُسکاݨ ݙِٹھی جیندے نال اوں ساکوں اڳونہے اتہاس دی ݙَس ݙِتی۔ اوندے کَنبھدے ہتھیں، دور پَریں کنیں آندی پُھسکار تے مُکلاوے دی اَلا میݙے پِنڈے سُرکار جیہاں کیتا۔ اوندے شَبدیں وچ رَلدی گُھلدی رات میکوں اپݨی پکڑ وچ گھن جھولی پا گیدھا۔ اوندے شَبدیں کنیں ہٹ میں ہݨ ڄاݨدا ہَم جو جݙاں "مہا آتما" انسانیت کوں ݙودشمن کیمپیں َونڈ ݙِتا تاں میں اوں ویلھے لوکیں نال ہوساں۔ میکوں ایندی پکی ڄاݨ ہے، میں اے ڳالھ اینویں ݙیکھ سڳداں جیویں رات ویلھے اے ڳالھ آسمان تے لکھی چَھاپی کھڑی ہووے. میں جیڑھا ہݨ تائیں اپݨے نظریے دے اوول وچ لُک چَھپ کنیں ریت رواج دا سائیکوانلائسٹ بݨا وداں ہَم، میں اینویں پٹدا رڑدا 
 پیا ہَم جیویں میں کہیں جن بھوت دے قبضے ٓا ڳیا ہوواں۔ اوں ویلھے میکوں اے پکی ڄاݨ تھئی جو میں بیرکیں خندقیں تے دھاڑ مار کریساں، میݙے ہتھیں رَت بھریل ہتھیار ہوسی تے میں اپݨی کاوڑ وچ ٻَلدا ڄَلدا ہر اوں دشمن دی ہتیا کریساں جیڑھا میݙے ہتھیں چَڑھسی۔ میکوں لڳا جیویں کہیں دریگھے پورھئے پچھوں میں کہیں ننویں ترنگ دی اݙار وچ ہاں تے میکوں اپݨا آپ مَہا وٹاندرے (انقلاب) دے بھانبڑ وچ سڑدا لڳا۔ ہک اینجھا مہا وٹاندرا جیندے وچ ذات گم تھی ویندی ہے، ہک اننتم پرائشچت دا سَمے ۔ ایں وچار نال میݙیاں ناساں پھنڈیج ڳئین تے انہیں وچ بارود تے رَت دی بو تے دشمن دی موت دا رَس ذائقہ آوݨ لڳ پئے۔ میݙا پنڈا لوہے وانگ اکڑیج ڳئے، بھیڑی کیتے اُشاک تے میں اوں مقدس جاہ ونڄݨ کیتے تیار جیندے وچ جیتݨ ہار پرولتاری دی زناور وانگ چیک ہک ننویں 

شکتی تے تانگھ دی پڑݙو بݨ ونڄے۔ 





Friday, 22 April 2022

Book Review of "A Book of Conquest” by Asad Jütah

 


“A Book of Conquest”

Book Review by Asad Jütah


 

منان آصف دی اے لِکھت چچ نامہ کوں ہِک نویں اَکھ نال ڈیکھݨ تے مسلماناں دے سندھ وادی اِچ آمد تے اوریجن دے سوال تے ہِک وڈا سکالری کَم اے۔ اینڊے کیتے لِکھاری اُچ شریف دے پندھ کریندے, اُتھاں ڊی تیرھویں صدی دی دُنیا سمجھݨ,  پرکھݨ دی کوشش کرینڊے ڄیہڑے چچ نامہ اُتھاں لکھیندا پِیا ہا تے موڄودات ڊا ڄائزہ ڳِھندے۔ نال او عربی, فارسی, سنسکرت تے چچ نامہ نال ڳنڈھے ٻئے ڈِھڳ سارے سورسز کوں ڳُلینڊے پُھلینڊے۔ 


لِکھاری ڊے اینڊے اِچ اصل concern اے بیانیئے ہِن؛ 


1- اسلام عربیں کول آئے تے جغرافیائی طور تے اے انڈیا کیتے اوپرا اے۔ اے مذہب اوپرا اے تے اِتھوں دے وسݨیک تل وطنیاں کیتے مسلمان اوپرے ہِن۔ 

2-

3- قاسم دا اِتھاں آوݨ تاریخی طور کیویں ہے تے بعد اِچ ایکوں وَلا کیویں ری کنسٹرکٹ کیتا ڳئے۔ 


اے ایڄھا کم اے جو چچ نامہ دے سیاسی, سماجی جائزے ڊے باڊ, اوریجن ڊے بیانیے کوں ڈیکھݨ ڊا ہِک نواں پُکھ اُبھردے۔ 


جیویں لِکھاری آپ لِکھدے؛

“This book is an argument against origins takes an imperative that “Origin must be known historically, history must itself resolve the problem of history, knowledge must turn its sting against itself.” 


منان اپݨی کتاب اچ ݙو وݙے کلیم کریندے؛ 

1- چچ نامہ کوئ عربی لِکھت دا ترجمہ کنہی (جیویں علی کوفی آہدے جو اٹھویں صدی دی لِکھت ڊا ترجمہ اے) اے تیرھویں صڊی اِچ ای لکھیا ڳئے۔

2- اے کوئ فتح نامہ یا اسلام دے اتِھاں اوریجن بارے فتح ڊا ٻیانیہ/ تریخ نی اے, اے سیاسی تھیوری اے۔ اے تیرھویں صڊی ڊے سیاسی ڊھارے اَتیں ونکو ونک (diverse) جہان کوں نشابر کرینڊے تے آوندی وکالت کریندا ڈِسدے۔ 


منان مسلماناں ڊے اوریڄن بارے برطانوی بیانئے تے اے ڄو مسلمان ایں ڊھرتی ڊے کیتے اوپرے ہِن  کوں decolonise کرݨ ڊی کوشت کریندے۔

اڳر چچ نامہ کوں اوریڄن ڊے ٻیانیئے کن انڄ کر سیاسی مقصد کیتے پڑھیچے تاں وڈے سوال اُٹھدن۔ 


سنڊھ ڊھرتی تے عرٻ ڊے ٻہوں پیلھوں کنے آپس اِچ ڳانڈھے ہَن۔ سندھ انڈین ocean راہیں گجرات تے بحیرہ عرب نال ملدا ہا, تے دریا دے پاروں تجارتی ڳانڈھے ہن۔ انہاں دا پچھوکڑ ڄو کیویں اِنہاں ڊا آ ونج ہا تے تاریخی واقعات کتاٻ اِچ موجود ہِن۔ قاسم توں پہلے ڊے حملے تے ڊھاڑیلیں ڊا ذکر اے تے ول قاسم ڊے ویلے ڊا ہِک عالمی تناظر کیا ہا۔ 


لکھاری اِتھاں ٻہوں سارے کالونئیل ڊور ڊے اُسرے نظریات تے نعریاں ڊا جائزہ ڳِھندے تے اوکوں ہِک اڄوکے زاویہ نال ڈیڊھے, اوں ایں بیانیہ کوں ڄو تاریخ کوں ڈیکھݨ ڊی ہِک انڈین اَکھ تے ڈوڄھا مسلمان اکھ نال انڈیا ڊی تاریخ کوں ڈیکھݨا ہے کوں ڈی-کالونائز کرینڊے تے آہڊے ڄو مسلم ڈسکورس کوئ اوپرا کنہی۔ اریجن تے ترے(پاکستانی,برطانوی, انڈین) بیانیے تے سوال چینڊے تے اینڊے کیتے تاریخی واقعات ڊا ڄائزہ ڳِھندے۔ ہِک ریاستی ٻیانیہ ڄو قاسم کہیں تریمتیں ڊی فریاد تے ونڄ تُرٹا تے ڈوڄھا ڄو قاسم اِتھاں آ کہ تباہی پھیر چھوڑی تے اِتھوں ڊی تہذیٻ تے مندراں ڊا ککھ نا رکھا۔

ایندے کیتے او باقی اوں ویلے ڊیاں عربی تریخاں ڊا جائزہ ڳِھندے تے نال چچ نامہ کوں وی ولا پرکھݨ ڊی کوشش کرینڊے۔ نال ای نال سامراج ڊے کھینڈائے ٻیانئے کوں وی کاؤنٹر کرینڊے۔ اوندی ساری تفصیل اِتھاں ڈیوݨ اوکھا کم اے۔ 


کتاٻ ڊا ہِک پورا ڊرشن, چچ توں ڳِھن کہ تے قاسم ڊے انت تک ول بعڊ دے واقعات اِچ وی, تریمتیں ڊے کردار اُتے ہے۔ اے وڈا چسولا پُکھ اے تے ڈکھینڊے ڄو کیویں تریمت ایں ساری کہانی اِچ وڈا کِرڊار اے تے اوندے بغیر اے مکمل کنہی۔ باہمݨ چچ کوں آݨن آلی راݨی (راجہ سہاسی ڊی ذال) آپ ہئ ڄیہڑی چچ ڊی عاشق تھی ڳئی ہئ۔ ول چچ نامہ اِچ قاسم ڊی راݨی لاڈی نال شادی تے اوندا اروڑ واسیاں کوں امان ڈیواوݨ تے قاسم کوں راج نیتی اِچ صلاح مشورہ ڈیوݨ ایہہ وی اڄوکا پُکھ اے(سنڊھی ٻیانیہ اینڊے اُپٹھ اے)۔ تے آخر تے ݙاہر ڊیاں ڊِھیاں سندھ راݨیاں ڊا قیدی بݨ بغداد اِچ حجاج اڳوں رات ڳزراݨ کیتے پیش تھیوݨ تے اُنہاں ڊا پینترہ کھیڈ قاسم تے رنڳ رلی ڊا اروپ لا اوکوں مرواوݨ تے اپنے بابے ڊا بدلہ ڳِھنݨ تے اموی سلطنت ڊی مٹی پلیت کرݨ, اِنہاں توں بغیر قِصّہ نا مکمل اے۔ تے غیر مقامی ایکوں سندھ دی تریمتیں ڊی صرف چالاکی تے ݙو نمبری ڈکھلیندے ڄو اِنہاں ڊا اعتٻار نا کریڄے پَر ایندے پِچھوں اُنہاں ڊی پوری سیاست تے اُنہاں ڊا سوڄھوآݨ ہووݨ نی نظردا۔ 


ہُݨ آندے ہئیں لِکھاری ڊے اصل مڊعے دو ڄو چچ نامہ کیویں ہِک سیاسی تھیوری اے, اینڊے کیتے کُڄھ واقعات ڊرج اِج ڄِتھوں ایندا سیاسی تھیوری ہووݨ نشابر تھینڊے؛ 


1- تُساں اپݨے مخالف کوں مارݨ ڊے بجائے اوکوں accommodate کریندے او۔ قاسم ڊا ݙاہر دی کابینہ اِچوں خزانچی لاون ایندی مثال اے۔ 

2- ݙاہر ڊے پیو, چچ ڊی سیاست او کیویں راج اِچ آندے تے اوندا اپݨی رعایا نال ٹاکرا کیویں براہمن آباد تے بِنہاں جئیں تے کتھائیں ڳاہل مہاڑ نال کتھائیں خراج لا اپݨا سکہ جمینڊے تے اونڊا اپݨی ریاست ڊی سرحداں تے ٻوٹے لاوݨ ڄو ڈوڄھے ڊی باڑ ڊا وی احترام کیتا ونڄے تے پوری دنیا فتح کرݨ نا ٹُر پویڄے۔ تے قاسم ڄیہڑے آنڊے بلکہ اہویں بوٹا لینڊے, اہویں براہمن آباد دا ٹاکرہ, ملتان مندر اِچ کوئ قتلام نی کریندا خزانہ – خراج لیندے تے امان ڈیندے, اروڑ اِچ ایویں رانی ڊ آکھ تے امان تے ٻئے ڈِھڳ قصے۔ 


3- قاسم ڊی راݨی لاڈی نال (ہِک مسلم کمانڈر ڊی غیر مسلم راݨی نال) شادی کوں کوئ مندا نی ڈِکھایا ویندا تے اے ڄاپدے ڄو سیاست اِچ ہر شے اخلاقی/غیر اخلاقی جائز اے ڄو عوام ڊی یاداشت کنہی ہوندی جلدی بُھل ویندی اے جیویں راڄہ ݙاہر ڊا بھیݨ نال پرنیچݨ ڊا قصہ اے. 



4- چچ نامہ اِچ درج قاسم تے حجاج ڊے خطوط, او پوری پالیٹیکل ایڈوائزری دے طور تے کم کرینڊن ڄو کِتھاں مندر ڈھاوݨیں,  کِتھاں مسیت بݨاوݨی اے, کِتھاں ڳاہل مُہاڑ کرݨی اے, کیویں ٹُرنے چلݨے۔ اے پوری راہ ڈِکھلیندن۔ 

5- چچ, ݙاہر تے قاسم تریہیں ڊا سیاسی طریقہ کار ڄو کیویں ݙوجھیاں کوں نال جوڑنے۔ 


اڳونہی ڳاہل اے ہے ڄو اڄ ساڈے ڄتنے وی ٻیانیے ہِن او سارے کالونئیل تاریخ داناں ڊی لِکھی تریخ تے اُسرے ہوئین۔ ٻھاویں او کوڑا ریاستی ٻیانیہ ہووے, ہندو مسلم الگ قوم "سندھ کی بیٹی کی فریاد" تے بھاویں ڈوڄھا ڄو قاسم اِتھاں آ تباہی پھیر ڈِتی, مندر بھنس, جبری مذہبی تبدیلی, سیداں دا قتلام وغیرہ۔ چچ نامہ اِچ صرف ہِکو مذہبی تبدیلی ڊا کیس ملدے۔ ایندی وڄہ اکنامک وی ڈِسدی اے ڄو اُنہاں تے خراج لا پیسہ کٹھا تھیندا ہا ڈوڄھا قاسم ڊا آوݨ عرب سامراجیت ڊا ڊھارا ودھاوݨ ہئ نا کہ کوئ دین مذہب پاروں جہاد نتَاں اِتھاں تبلیغ ہووے ہا, اصل سندھ وڈا تڄارتی مرکز ہا تے دریا تے کڈوکݨی اکھ ہئ۔ سیاسی طاقت ایں راہیں ٹُردی اے ڄو اوندا فوجی طاقت تے سماجی ریتاں رواجاں نال کیا ڳانڈھا اے نا کہ شریعت نال۔اڳر کوئ ایہو ڄئیں پابندی لڳے ہا تاں ڄیویں تیرھویں صدی اِچ جیسلمیر ڊے نیڑے راہݨ آلا عبدالرحمن اپݨی نظم Samdesarasaka اِچ ملتان ڊا نقشہ پیش کریندے اوہیوں کنہا ہووے ہا۔۔ بِیا ایہ ڄو ہندو ایں سارے دور اِچ تنگ ریہہ ڳئین اے وی ہِک کالونئیل ایجنڈا ہئ۔ 


تاریخ فرشتہ او کتاب ایں جئیں دکن توں لندن توڑیں سفر کیتا تے مسلماناں ڊی انڈیا اِچ آون تے ایں پورے بیانیے کوں کالونئل تاریخ داناں ایندی بنیاد تے اُسارا۔ الیگزینڈر ڈاؤ ایسٹ انڈیا کمپنی دا ہِک ملازم ہوندے او ایندا خلاصہ ترجمہ کرنے تے اُتھائیں ہند اِچ اپݨا تسلط قائم کرݨ ت لوکاں کوں آپس اِچ بھنݨ کیتے پورا بیانیہ بݨیدے ڄو بھئ سنڊھ تے حملہ ای مسلماناں تے اسلام دا اِتھاں آوݨ ہئ(جِتھوں باب الاسلام آلا بیانیہ نِکلے)۔ نال اُو قابض تھئے ہِندو غلام بن ڳئے اُنہاں ڊی کوئ تریخ ڄاہ نینھے چھوڑی وغیرہ۔ اے سب اپݨا اسحقاق تے قبضے کوں ڄائز کر ڈِکھاوݨ کیتے کیتا ڳیا ڄو اساں ای تُہاڈے مسیحا ہئیں۔

Dow تاریخِ فرشتہ دی چچ نامہ تے بنیاد بارے اشارے ڈیندے۔ کمپنی عہدیدار لوکاں دے دماغی دنیا کوں قابو کرن سانڳے ایندے اُتے تن ماݨ کریندن۔ سٻ توں پہلوں James McMurdo چچ نامہ تے کمینٹ کریندے تے ول Thomas Postans تے اوندے نال کم کریندا Richard Burton چچ نامہ دے کُڄھ حصے ڊا اپݨی تاریخیں تے سفر نامے اچ وٹاندرا(ترجمہ) کریندن۔ایں سارے مواد کوں کمپنی تریخ دان Mountstuart Elphinstone اپنی کتاب "ہسٹری آف انڈیا" اِچ استعمال کرینڊے۔ ول Henry Elliott اپݨی کتاب اِچ ایندا وڈا حصہ ترجمہ کریندے,  جتھوں Vincent A.Smith تے Stanley Lane-Poole ڄئیں تریخ ڊان ویہویں صدی دے شروع اِچ انڈیا دی یونیورسل تاریخ لِکھݨ کیتے مواد ڳِھندن۔

اے سارے دے سارے کمپنی دے تے برطانوی پالیٹیکل ایجنٹ ہن۔ اِنہاں اپݨیاں لِکھتاں اِچ مسلماناں ڊے اِتھاں آوݨ کوں ایویں تروڑ مروڑ پیش کیتا جو دنیا دے ظالم ترین تے گھٹیا ترین مخلوق اے ہن, انہاں اِتھوں ڊی تریخ جاہیں ہر شے مسخ کر چھوڑی تے نال اِتھوں ڊے تل وطنیاں کوں نؤکر بݨا کھڑایا۔ کتاب اِچ منان صاحب اینڊا تفصیل نال جائزہ ڳھِدے ڄو کیویں کیویں تے کیا کیا اِنہاں بلنڈر مارے تے کیویں اوں وقت دے کٹھے رل مل راہندے وسدے جہان کوں فتح تے دھاڑیل بݨا ڈِکھلایا۔ 


ہُݨ ساڈے کیتے سوال اے ہے ڄو اے کِتاب کیویں انہاں ساریاں binaries توں نکل کیہ نواں ڈِسکورس بݨیدی اے۔ ہِک ڳھاٹا اے ہا کتاب ڄو سنڊھی کلچرل ریت اِچ ڄو ریت ٹُری آندی اے اوندا حوالہ کنہی ڄیویں آہدن ڄو راݨی لاݙی قاسم نال بِھڑی ہئ تے اوندی رَت ڄِتھاں وٹیڄی اتھوں کِھڑن آلی ٻوٹی کوں اڄ وی سہاڳݨ ڊی سُہاڳ رات سرہاݨے ہیٹھ رکھیندن ۔ نال سندھی نیشنلزم ڄِنہاں بنیاداں تے اُسریچے, ریاست کوں کاؤنٹر کرن کیتے متبادل بیانیہ ڄیہڑا جی- ایم سید ہوݨی بݨایا ڄیویں او سندھ ڄا سورما یا ڈوڄھیاں کتاباں اِچ واقعات ڊا ذکر کریندن او وی کتھائیں نا کِتھائیں کالونئیل بیانیئے تے اُسریا ہوا؟ نال ہی چچ ڊا وی راج اِچ آوݨ ڄیہڑے طریقے نال ہا, ایں حساب نال تاں ݙاہر وی صرف اوں مخصوص وقت ڊا ہیرو اے ڄیہڑے او اپݨی تل کیتے باہرلے نال بِھڑدے او ٻئ ڳاہل ڄو او آپ کیویں طاقت اِچ آیا۔ اڳر اساں ڈی-کالونائزیشن آلے پاسے ویندے سے تاں ساکوں ول اِنہاں بیانیاں تے وَل سوچݨا پوسی۔

“The Stories we tell have consequences”



Tuesday, 12 April 2022

پی ٹی آئی دی ڳجھی سرائیکی مخالفت ۔ ہک لنُڈی چاج شیٹ

پی ٹی آئی دی ڳجھی سرائیکی مخالفت ۔ ہک لنُڈی چاج شیٹ

کجھ مخالف سنڄاپوں ہوندن۔ اینجھے سنڄاپوں مخالفیں دی ڄاݨ کاری ہووݨ پاروں انہیں دی کجھ ݙک ٹھل تھی سڳدی ہے۔ سرائیکیں کیتے اینجھے سنڄاپوں مخالفیں دی مثال پنجاب تے اوندی نمائندہ جماعت مسلم لیگ (ن) ہے۔ ایندے مقابلے وچ کجھ ڳجھے تے اݨ ڄاݨ مخالف ہوندن۔ سرائیکیں کیتے ایندی مثال پی ٹی آئی ہے۔ ایندیاں کجھ مثالاں اے ہن۔

(1) جنوبی پنجاب صوبہ محاذ دا ڈھکوسلا بݨا کنیں سرائیکی صوبہ دی تحریک کوں ونڈݨ تے کوڑ پلال نال انہیں کوں اپݨے جینوئن مینڈیٹ کنیں وانجا کرݨ

(2) آئینی ترمیم موجب ٹھہائے سرائیکی صوبہ دے جغرافیہ کنیں بکھر تے میانوالی کڈھ کنیں سرائیکی وسیب دی ونڈ کرݨ۰ میانوالی سرائیکی وسیب دے پاݨی تے دریاویں دی شاہ رڳ ہے جݙاں جو بکھر لکھاں ایکڑ رقبے کوں پنجابی لینڈ کالونائزیشن دے چک وچ ݙیوݨ سنواں ہے۔

( 3) پورے ترائے سال سرائیکی صوبہ دے بل کوں پارلیمنٹ وچ پیش نہ کرݨ۔ جے اے صوبے دا آئنیی بل پارلیمنٹ وچ پیش تھی ویندا تاں کھیر پاݨی ݙوھیں انج تھی ویندے۔ اے ڳالھ کھل کنیں سامہݨے آ ویندی جو کیڑھی پارٹی سرائیکی صوبہ دی حامی ہے تے کیڑھی مخالف ہے؟

(4) جنوبی پنجاب سیکریٹریٹ کوں ملتان تے بہاولپور وچ ونڈݨ دا پکھنڈ کر کنیں صوبے دے ایشو کوں پچھوں کرݨ تے سرائیکی وسیب کوں ونڈݨ دا ترلا کرݨ۔

(5) سرائیکی ٻولی تے کلچر دے ودھارے دی بجائے پنجاب کلچر ڈے کوں سرکاری سرپرستی وچ منا کنیں سرائیکی سنڄاݨ دے خلاف ہک محاذ کھڑا کرݨ دا ترلا کرݨ

(6) سرائیکی وسیب وچ ہائر ایجوکیشن دے اداریں کوں مکمل نظر انداز کر کنیں چھڑا تریجھے سال گلابی چھڑکاؤ کرݨ (پختونخواہ وچ اے این پی پنج سالیں وچ درجناں یونیورسٹیاں بݨائین۔ سرائیکی وسیب وچ اعلانات کنیں ہٹ کوئی ہک یونیورسٹی وی نئیں بݨیٰ)

(7) سرائیکی وسیب، خاص کر اوندے نینگریں وچڈیموکریٹک پولیٹیکل کلچر دے ودھارے دی راہ روک، سرائیکی ریت روایت دے اپٹھ، فاشسٹ مذہبی آمریت پسندی دے رویے کوں ودھاوݨ۔

Wednesday, 30 March 2022

آصف علی زرداری دی "ایگونیسٹک پالیٹکس" .......... مشتاق گاݙی

آصف علی زرداری دی "ایگونیسٹک پالیٹکس"

اڄوکے سیاسی ہیجان دے ماحول وچ سیاست تے سیاست دانیں سانگے کوئی "اکیڈیمک" ڳالھ کرݨ اوکھا لڳدے۔ اے اصول آصف علی زرداری تے سروں پَھٻدے۔ اوندے پورے جیوݨ وچ اوندی ایتلی کردار کشی تھئی هط، ایتلے "کلیشے" بݨائے ڳئین، ایتلاں افواہیں کھنڈیاں ڳئین جو اینجحی دُدھݨ بݨی ہے جیندے وچ آصف علی زرداری دے پولیٹیکل کیرئیر دی درست پرکھ پرچول ٻہوں اوکھی تھی ویندی ہے۔
آصف علی زرداری دی پالیٹکس دی سرت سنڄاݨ کنوں پیلھوں ساکوں پالیٹکس دے ݙو تھیوریز [درشنیں) کوں چیتے رکھݨا پوسی۔
ہک درشن (تھیوری۔ پرسپیکٹو) کارل شمٹ دا ہے۔ اوندے موجب ہر او ایشو تے جھیڑا جیڑھا سڄݨ دشمن دی ونڈ بݨا ݙیوے، آپت تے اپرپ دا وَکھرپ گھن آندے او پولیٹیکل ہوندے۔ کارل شمٹ سانگے پالیٹکس دا فیلڈ شدید جانبداری تے ݙونگھے جذبات دا فیلڈ ہوندے۔ جیویں پراݨا آکھاݨ ہے جو دشمن دا دوست وی دشمن بݨ ویندے۔
ݙوجھی پاسیوں ہک ٻیا جرمن پولیٹکل فلاسفر ہیبر میس ہے۔ او آہدے جو پالیٹکس تے خاص کر ڈیموکریٹک پالیٹکس وچ جذبات دی بجائے کمونیکشن تے ڈائیلاگ اتم ہوندن۔ ایں کمونیکشن تے ڈایئلاگ نال چھیکڑ وچ ہک اینجھا اتفاق۔ کنسینس نکلدے جیندے نال پالیٹکس تے سوسائٹی اڳوں ودھن۔
ݙوجھے شبدیں وچ کارل شمٹ پاسیوں پالیٹکس کوں " شدید جانبداری تے جذبات" دا فیلڈ سمجھیا ویندے۔ سیاست تے جنگ ہکو سنواں بݨ ویندن۔ ٻئی پاسیوں ہیبر میس موجب دلیل، ڳالھ کمہاڑ، سمجھݨ سمجھاوݨ پالیٹکس کوں اڳوں ودھاوݨ دے سَندر سلو ہن جیڑھے یورپ دی "اینلائٹمنٹ" "ماڈرنائزیشن" پچھوں اُتم ہن تے انہیں نال اڳونہاں سوشل آرڈر چلسی۔
انہیں ݙو انتہائی پرسپیکٹوز۔ درشنیں وچالے ہک تریجھی پوزیشن ہے جینکوں "ایگونیسٹک پالیٹکس" آکھیا ویندے۔ ایگون یونان دا سپورٹس (کھیݙ) دا ہک دیوتا ہے۔ ایگون دا مطلب ہے مقابلہ کرو، ڈٹ کنیں مقابلہ کرو، ہک ٻئے کوں پورا چیلنج کرو۔جیت دی سٹریٹجی بݨاؤ، مخالف دی کمزوری نال کھیݙو۔ ایں سبھ دے باوجود کھیݙ کوں جیوݨ موت دا مسئلہ نہ بݨاؤ۔ مخالف دا آدر رکھو۔ جیت ہار نال کٹھے ٹردے ریہو۔
ایگونئیزم کارل شمٹ تے ہیبر میس دے ݙو انتہائی تھیوریز دا "سینتھئسس" ہے۔ کارل شمٹ دے آکھے ہوئے اصول موجب ایندے وچ مقابلہ ہے، جذبات دی پرفارمینس ہے، کھیݙ دے داؤ پیچ ہن ۔ ݙوجھی پاسیوں ہیبر میس دے دلیل تے ڳالھ مہاڑ کوں ایگونئیزم ہک پریتی جاہ ݙیندے تے اینکوں اڄوکی ڈیموکریسی دی بݨیاد سمجھدے۔
ہݨ جے اساں آصف علی زرداری دے پولیٹیکل کیرئر کوں ݙیکھوں تاں او ایگنونیسٹک پالیٹکس دا ہک ماڈل ہے۔ ایندے وچ سٹرگل ہے، چیلنج ہے، مقابلہ ہے۔ پر اے سٹرگل تے مقابلہ کݙاھیں وی جیوݨ مرݨ دا مسئلہ نئیں۔ مخالف دا ہک خاص آدر ہے۔ اوندی انسانیت کنیں انکار نئیں۔
ایں سانگے ٻہوں کجھ لکھیا ونڄ سڳدے پر میں اپݨی ڳالھ کوں چھیکڑ وچ ایں "اَبزرویشن" تے ُمکیساں جو پاکستان دی پالیٹکس جیڑھی "ڈیمویٹک ٹرانزیشن" دا پندھ کریندی پئی ہے، ایں صورتحال وچ آصف علی زرداری تے اوندی پالیٹکس وادی سندھ دے لوکیں تے نیٹوز کیتے ہک سوبھ ہے۔



Sunday, 6 February 2022

Baloch Secession Claims and Fractured Federalism in Pakistan “The Course of Recognition and Reconciliation... Mushtaq Gaadi

Baloch Secession Claims and Fractured Federalism in Pakistan
“The Course of Recognition and Reconciliation”

Mushtaq Gaadi

At very outset, I would like to make a few explanatory statements. First, I am here concerned with the politics of identity and rights in the context of Balochistan in terms of the imperatives of recognition . As Charles Taylor says that “our identity is partly shaped by recognition or its absence, often by misrecognition of others ”. Secondly, misrecognition or non-recognition represents the denial of the humanity of others and thus breeds violence and oppression. Frantz Fanon, the celebrated post-colonial theorist, says that misrecognition constitutes a harm of the same order as exploitation, injustice and inequalities . Thirdly, democratic values and equality of individuals or collectivities (such as ethnic minorities, women, marginalized caste groups, etc.) cannot be realized without reciprocal recognition. Fourthly, the claims for secession are mostly the product of situations in which claimants experience absolute kind of non-recognition or what the German classical philosopher Hegel says the dialectics of master and slave .
1. Balochistan as the case of persistent misrecognition

Misrecognition is mostly understood in its association with recognition. However, empirically, misrecognition needs to be dealt separately in order to fully understand its potential harm or damage to individuals or collective groups. Therefore, I would elaborate a bit what does generally constitute misrecognition prior to particularizing it in the context of Balochistan.
Axel Honneth, the renowned German critical thinker, classifies misrecognition into three distinct forms. The first form of misrecognition corresponds to attacks on the physical integrity of individuals. Torture and rape are some classical examples of such misrecognition. It is usually aimed at depriving the target person from control over his body and subsequent loss of self-certainty and confidence. The second form of misrecognition entails the denial of one’s rights. These rights correspond to the equality of social status, political representation and economic opportunities. Thirdly, individuals or groups can be misrecognized if their distinct life style and ethical values are overlooked or stigmatized in very systemic fashion .

A cursory survey of the situation in Balochistan is even enough to empirically confirm the prevalence of extreme misrecognition. The incidents of disappearance and dumping of mutilated bodies is no more a secret as they have been widely reported in national press and noted by various human rights bodies . On the other hand, we also see the killing of settlers and migrants from Punjab by Baloch militant organizations . The net result is the denial of the humanity in general as well as the mounting brutalization of ground situation.

Notwithstanding very rich in natural resources along with highly thin demography , majority of Baloch dominated districts in the province are extremely poor and deprived of basic civic facilities. As per the recent report of Social Policy and Development Center (SPDC), Balochistan tops the poverty list with 45.68 percent of its population living below the poverty line . On the other hand, Baloch nationalist leaders apprehend that the on-going mega development projects, such as the construction of Gawadar Port, transnational energy pipelines and trade corridor, would reduce them into worthless minority in their own native areas. This apprehension is very difficult to change without granting certain constitutional guarantees with respect to maintaining present demographic balance.

The case of misrecognition in terms of lifestyle and cultural and ethical values is the most intriguing one. A significant proportion of Baloch population still lives in tribal setting. In fact, Baloch tribal territories are the center stage of insurgency and militant resistance. While Baloch tribes pay high esteem to their notions of territorial sovereignty, tradition of Jirga and other customs, the views of ruling urban elites and modernizing middle classes in the rest of Pakistan are entirely opposite. They consider Baloch tribal system as the remnants of past and customs and traditions of Baloch people archaic and politically oppressive.
Without acknowledging pluralism as the basis of mutual existence and political dialogue, there is little hope to ending the present state of misrecognition and prevalent violence in Balochistan.
2. Imperatives of reconciliation: reciprocal recognition and redistribution

Since the recent return of parliamentary and federal democracy in Pakistan, reconciliation has become the buzz word among ruling political elites and circles of policy makers of the country. However, practically, the concept is often understood as political compromise and tactical accommodation of dissenting ethnic and regional voices.

The case of Balochistan is no more different. The PPP government formulated a reform package Aghaz-e-Haqooq-e-Balochistan. It was aimed to undertake several constitutional, political and economic measures to address the long standing grievances of Balochistan. Although partially successful in terms of providing some economic and financial relief to the restive province but it couldn't its political objectives. Political violence from both separatist militants and state agencies has not been stopped. Practically, there are no signs of political dialogue leading towards durable reconciliation between present adversaries.
The experience across the world shows that reconciliation is primarily the matter of justice which can be then further divided into three sub-categories, namely recognition, redistribution and representation. Without simultaneously attending these three imperatives, the prospects for the success of reconciliation remain shadowy.

At the risk of reduction, I propose the following three non-linear steps to march towards the course of reconciliation in Balochistan.

a) Establishment of Balochistan Truth Commission
b) Redistributive justice mechanism
c) Incorporation of consociational elements into federal design

3. Conclusion

I would like to conclude this presentation by quoting an observation of Ghaus Bakhash Bizenjo, the late veteran Baloch nationalist leader who acquired the public title of the Father of Dialogue and Democracy due to his refusal to endorse Baloch secessionist claim as well as his support for parliamentary federal democracy. He made the said observation in the context of his persistent dialogue with political leaders of hegemonic Punjab. He says,
“This is my last effort. I have been at this exercise for the last ten years since our release from Hyderabad jail. I have been frequently going to Punjab and trying to persuade the leaders of Punjab to read the writing on the wall. I have been pleading with them from every platform I have had access, to join the struggle of the smaller nationalities for their legitimate rights; rather to assume the lead in winning the confidence of the smaller nationalities by acknowledging their rights without any reservation.

The apathy shown by the ruling classes sometimes lead me to think that the position taken by my comrade (secession ) and which I have been dismissing as subjective is perhaps not so. On the contrary, I now tend to ask myself: am I the victim of a flawed line of thinking? …. The intelligentsia and the thinking segments of the smaller nationalities are finding it increasingly difficult to bear the persistent denial and suppression of their rights…They argue and I cannot but agree that no one can or will tolerate a life of slavery for all times. ”
To conclude it, I would interpret the observation of Mir Ghaus Buksh Bizenjo with the help of the concept of strategic misrecognition. Strategic misrecognition is defined as the product of “a calculus of force-relationships” in which institutional power acquires isolation from an environment and thus strives to gain a mastery of time through an autonomous foundation. So I would question whether the present deadly struggle going on in Balochistan is not the reflection of a calculus of force-relationship? Has not it acquired its own foundation isolated from the environment of enmity and premised upon the dialectics of master and slave? (This brief paper was read in UNDP Conference on Federalism in Pakistan in 2015)

Saturday, 15 January 2022

سنڄاݨ دا سوال تے سرائیکی سیاست ۔۔۔۔ شاکا سانگھڑی

 



سنڄاݨ دا سوال تے سرائیکی سیاست

شاکا سانگھڑی
سنڄاݨ دے ݙو مرحلے ہوندن۔ ہک اپݨے آپ دی سنڄاݨ جو اساں کیا ہئیں؟ آپݨے آپ دی بطور سرائیکی سنڄاݨ وچ ساکوں چار ݙہاکے لڳ ڳئین۔ اے ہزاراں سالیں آلی مِتھ میں نئیں منیدا۔ لوکیں کوں سرائیکی سنڄاݨ کریندا اساں اکھیں نال ݙٹھی ٻیٹھے ہئیں۔ ساݙے ویلھے سرائیکی دا لفظ کݙاھیں کݙاھیں کنیں پوندا۔ایں کنیں پیلھوں ملتانی تے سرائیکی دے لفظیں دا جھیڑا ہئی۔) میں اے وی نئیں آہدا جو ساݙا وجود ای کائیں نہی۔ ٻولی، جغرافیہ تے تاریخ ہوندیں ہوئیں وی ساکوں اپݨے انج وجود دی سنڄاݨ نہی۔ کیوں؟ اے انج سوال ہے، ڳالھ دریگھی تھی ویسی۔

اپݨے آپ دی، اپݨے وکھرپ دی، آپݨے سرائیکی ہووݨ دی سنڄاݨ اساں ہݨ گھن گیدھی ہے۔ سرائیکی ٻولی مردم شماری وچ شامل ہے، سرائیکی زبان دے ڈیپارٹمنٹ ہن، یونیورسٹیں کالجیں وچ پڑھائی ویندی ہے۔کتاباں لکھیندیاں پئین، انہیں کوں ایوارڈ ملدے پئین۔ اساں اے مرحلہ ٹپ ڳئے ہئیں۔سنڄاݨ دی جیڑھی ساݙی اپݨے آپ نال نسبت ہئی، او اساں بݨا گیدھی ہے۔

سنڄاݨ دی ݙوجھی نسبت ہمیش غیر نال ہوندی ہے۔ غیر سڄݨ دشمن ݙوھیں ہوندن پر او چھیکڑ وچ ہوندے غیر ہن۔ سنڄاݨ دی غیر نال اے نسبت ہمیش سیاسی ہوندی ہے۔ قریبی رشتیں وچ وی اے غیر دا سوال نئیں مکدا۔ ماء پیو تے اولاد، ذال پئے، بھیݨ بھرا جیتلے وی قریبی سانگے ہوون، جیتلا وی آپت دا پیار ہووے پر حقوق تے ذمیواری دا (سیاسی) سوال تاں اتھاں وی آویندے۔ اساں جیتلا آکھوں ماءپیو تے اولاد یا ذال پئے ہکو کجھ ہوندن، پر او وت وی ہک نئیں ہوندے۔ (They are our intimate others)

قومی سنڄاݨ وچ تاں غیر نال نسبت دا سوال ہوندا ای سدھا سنواں سیاسی ہے۔ ایندے وچ تاں قریبی رشتیں جہیں کئی قربت وی نئیں ہوندی۔ قومی سنڄاݨ دا سیاسی سوال خودمختیاری دا ہوندے۔ اساں سرائیکیں کیتے عملی طور خودمختیاری دا مطلب سرائیکی صوبہ ہے۔ سرائیکی صوبہ اساں خلا وچ نئیں گھن سڳدے۔ جے اساݙا قومی سیاسی مطالبہ جی ایم سید یاخیر بخش مری وانگ ہک پاکستانی ریاست کنیں انج کئی دیش یا وطن گھنݨا ہوندا تاں وت تاں کم سدھا ہئی۔ نہ کہیں نال غرض رکھو تے نہ واسطہ۔ٻس اپݨے کم تے لڳے ریہو۔ مین سٹریم پالیٹکس وچ کیا تھیندے، اوندے نال کیہاں واسطہ۔

اساں ہک انج دیش یا سٹیٹ نئیں گھنݨی، اساں ہک صوبہ گھنݨے (جے میں مقصد بارے بھلدا نئیں پیا تاں)۔ ایں مدعے وچ ساݙے کئی شریکے ہن۔ پنجابیں نال سدھا سنواں شریکا ہے۔ پختونیں، بلوچیں، سندھیں نال ٻئی طرانح دا شریکا ہے۔ جے تائیں ساݙے صوبے دا حق اے قوماں نئیں منیداں اوں ویلھے تائیں صوبہ نئیں بݨ سڳدا۔ صوبہ پارلیمنٹ وچ بݨسی تے پارلیمنٹ وچ انہیں سبھیں قومیں دے نمائندے ہن۔ وت جے پارلیمنٹ دا مرحلہ وی گذر ونڄے تاں پروسیجرز موجباڳوں پنجاب اسمبلی کنیں وی ݙو ترہائی اکثریت چاہدی ہے۔مطلب پنجابیں کنیں وی منواوݨے۔

اے سبھ کم کیویں تھیسی تے کون کر سڳدے؟ کیا ساݙی اڄ کوئی اینجھی قوم پرست سیاسی جماعت ہے جیڑھی سرائیکی وسیب وچ اکثریت نال الیکشن وی جیت ونڄے تے وت ٻنہیں قومیں دے نمائندیں کوں وی قائل کر گھنے جو او ایتلے وݙے آئینی تے پارلیمانی پروسس وچ ساݙا ساتھ ݙیون؟ جے ہے تاں ݙسو! میکوں تاں ہک سیٹ جیتݨ آلا وی کئی قوم پرست گروپ نئیں لڳدا۔ جے اے اڳلے کئی ݙہاکیں تائیں وی لڳے رہون تاں الیکشن نہ جیت سڳسسن۔

ساݙے واسطے ہݨ پریکٹیکل تے ورک ایبل راہ کیا ہے؟ صوبہ کیتے ساݙا اڄوکا وݙا ہتھیار ووٹ ہے۔ساݙے سبھیں شریکیں کوں اساں کنیں ووٹ چاہیدے۔پنجاب دی مسلم لیگ نواز شریف کوں اقتدار کیتے سرائیکی وسیب دا ووٹ چاہیدا ہے۔ سندھ دی پیپلز پارٹی کوں وی اساں کنیں ووٹ چاہیدا ہے۔ پی ٹی آئی (ڄاݨ نئیں اے کتھوں دی ہے؟) کوں وی اساں کنیں ووٹ چاہیدا ہے۔ پی ٹی آئی صوبہ دے انتخابی وعدے نال گورنمنٹ وچ ہے تے صوبہ دا اتا پتا نئیں۔ مسلم لیگ نواز شریف تاں ساݙی سدھی سنویں وَیری ہے۔ بچ بچا کنیں ہک پیپلز پارٹی بچدی ہے جیڑھی اپݨے مفاد تے غرض راہوں (اتھاں میں مفاد تے غرض ای لکھے) ساݙے صوبہ دے مطالبے نال مثبت نسبت رکھدی ہے۔ پیپلز پارٹی دی ایں غرض وچ ساݙا ووٹ تاں شامل ہے ای ہے پر نال ای پنجاب دی ونڈ اوندے کیتے ہر حوالے نال سوٹ ایبل ہے۔ایہا سوٹ۔ایبلٹی ہے جو اوں 2012 وچ انج صوبہ دا آئینی تے پارلیمانی منڈھ ٻدھا۔ اے کم ووٹ کنیں ودھ غرض نال جڑیا ہویا ہئی۔ جے چھڑی ووٹ دی غرض ہوندی تاں 2013 وچ تاں سرائیکی وسیب وچ اونکوں صوبہ کیتے کوئی ووٹ نہی ملیا۔ اینویں ای 2018 دے الیکشن وچ وی جنوبی پنجاب صوبہ محاذ تے پی ٹی آئی کوں وݙی اکثریت ملی۔ ٻیا تے ٻیا صوبہ دا نعرہ لاوݨ تے اوندے کیتے کم کرݨ آلے سید یوسف رضا گیلانی کوں وی جیت نہ تھئی۔

پیپلز پارٹی دی سرائیکی وسیب نال غرض چھڑی ووٹ دی نئیں۔ او تاں ہر پارٹی دی ہے۔ جے تساݙے آکھے موجب پیپلز پارٹی اپݨی روح وچ سندھی پارٹی ہے تاں سندھ دی پنجاب دی ونڈ وچ دلچسپی یا غرض ووٹ کنیں اڳوں ہے۔ پیپلز پارٹی ساݙی دوست نہ ہوسی، سندھی ساݙ ے دوست نہ ہوسن، پختون تے اے۔این۔پی ساݙے دوست نہ ہوسن، محمود اچکزئی تے اوندی پارٹی وی ساݙی دوست نہ ہوسی، اے سبھے ساݙے شریکے ہوسن۔ پر انہیں دی اپݨے وݙے مخالف پنجاب دی ونݙ وچ تاں غرض ہے۔ ایہا غرض ہے جو محمود اچکزئی جیتلا وی نواز شریف دا ساتھی بݨے پر کہیں جلسے وچ سرائیکی دی ڳالھ کرݨ نئیں بھلدا۔ جݙاں پونم بݨی تے پختونیں، بلوچیں تے سندھیں سرائیکیں کوں پنجویں قوم منیا تاں اوں ویلھے انہیں کوں ووٹ دی کیڑھی غرض ہئی۔ آمر مشرف جݙاں سرائیکی دا ایشو چاتا تاں اوندی وی ووٹ کنیں ودھ اپݨے دشمن نواز شریف تے اوندی پاور بیس کوں کمزور کرݨ ہئی۔

آہدن دشمن دا دشمن سڄݨ ہوندے۔ سیاست دی شطرنج وچ تاں سروں ایہو ای اصول چلدے۔ ایں اصول سانگے ساکوں اڄ پیپلز پارٹی ودھ سوٹ کریندی ہے۔ جے اونکوں سرائیکی وسیب دی حمایت مل ڳئی تاں او اپݨی غرض، مفاد کیتے پنجاب دی ونڈ دے ایجنڈے کوں ودھیسی۔ ساݙی پیپلز پارٹی، سندھیں، پختونیں، بلوچیں نال ایں سانجھے مفاد دی نسبت ہے جیندی اساں سنڄاݨ کرݨی ہے تے اپݨا سیاسی چݨاؤ کرݨے۔



Sunday, 9 January 2022

سݨ سانول میر مہاندڑا ۔۔۔۔۔ عزیز شاہد

 

    



سݨ سانول مِیر مُہاندڑا

اساں پیت پریت دے پاندھڑی
ساݙے مونڈھیں مُونجھ مہار
اساں اندر تئیں مَن مونجھڑے
ساݙے لب تے کِھل مُسکار
ساݙے گزرن پل پل اوکھڑے
سر سَو سَو وہم وِچار
ساݙی سِک دے اپنے سیدھڑے
اساں اپݨی مستی تار
اساں وَسدی من دے واسڑی
ساݙے رشتے پار اُروار
اساں کمی در دے ٻانڑھیں
اساں فصلیں دے لئی ہار
ساکوں لگڑا عشق رنجھٹیڑا
ساݙی دھرتی ہیر کنوار
اساں تھل دامان دے جھومری
ساݙے نال اے وقت وِنگار
ساݙے گل وچ لُنگیاں لالڑیاں
اساں پِڑ دے ہار سنگار
ساڈے ہتھ اِچ چُپ دیاں چپڑیاں
ساہ گھنگھرو دے چَھݨکار
سݨ سانول میر مہاندڑا
اساں کرنِݨ ٻہوں کم کار
رَس گئی اے جُھمّر جھوک تے
ذرا لاڑا زور دا مار