Sunday, 26 July 2020

ݙوہڑا مُلتان دا، مرثیہ مَلوہہ دا ۔۔ امجد نذیر



 ݙوہڑا مُلتان دا، مرثیہ مَلوہہ دا

 امجد نزیر 


'جݙاں کوئی ٻولی مر ویندی اے تے سمجھو 'ہک قوم مر ویندی اے، بھگوان روندے، اتے خدا نیر وہیندے'، اے اُو کیشوُ ملتانی آہدے جیندے وݙ وݙیرے ١٩٤٧ دی وَنڈ فساد ویلے مُلتان چھوڑ ڳئے ہَن، اے جوان پُورے ھندوستان اِچ اڄ وی سرائیکی زبان بچاوݨ دی جوت جڳئی ودے ـ سچ اے ہے جو دنیا وچ کہیں وی ٻولی کوں مرݨا نئیں چاہیدا، ٻولی نال سماج، تریخ اتیں فکرجُڑی ھوئی ہوندی اے، کیشُووی سمُورے مُلخ اچ جاہ جاہ ونڄ سرائیکی لوک لبھیندے تے ہُناں دے لَݙ پلاݨ دی کہانی سݨدے، ٻہوں سارے بھلے ٻُݙھڑے ٻڈھڑیاں سرائیکی وسیب دے مندِر، مُنارے، بُرڄ چُٻارے تے چوک بزاراں ڳنڈھ ٻدھی ودِن، جنہاں دے نال ڳول پرچول، سُکھ رنڄ تے سرائیکی رنڳ سبھے نال نال ٹُردِن، تاں جو ساکوں سرائیکی وسیب دی جَڑ بنیاد ، پَر پَرار اَتیں وںڈ وٹارے دا پتہ لڳے ، دھرم ایمان توں ہٹ کے کُجھ سنسکاراں (ریت رواجاں) دی سُدھ پووے تے رَل مِل سارے اڳوں دی سوچ سوچن ۔ 
                   
وچھڑیاں لوکاں وچوں شیت ای کوئی ڄݨا ہوسی جیکوں دربار رُکنِ عالم دے نال سُنگڑیا ہویا مندر پَرہلاد وسریا ہووے، ملتان دے قدیم ناویں اِچو ہِک پرہلاد پور وی ہئی، اوُ پرہلاد جیڑا قبل اسلام آپݨے بابے دے دھرم مخالف بھگوان واحد تے یقین رکھدا ہئی، روایت اے جو دیّابتی آلے تہواردیوالی دا آغاز پرہلاد دے کشٹ دی یاد پچھوں تھیا ہئی ـ (ہندو اساطیر اچ اے رام دی راوݨ کوں یا حق دا باطل کُوں شکست ڈیوݨ نال منسوب اے) ۔ افسوس جو١٩٩٢ اچ ایُودھیا دی بابری مسجد ڈھاوݨ دے بدلے جنونی مسلمانیں ایں مندر دا تقریبا" ملبہ بݨا چھوڑیا ہئی تے ݙوہیں برابر تھی کھڑیے ۔ توتلاں مائی دا مندر، جیڑھا حرم گیٹ دے نال اے، گَھٹ لوکاں کو یاد اے، آہدن جو اورنگ زیب بادشاہ ہک دفعہ اِتھاں مسیت بݨاوݨ دی نیت کیتی تے اندر ٻیٹھی مُورتی آپوں آپ ٹُر کے کُھوہ وچ ٹپ مار ڳئی ہئی، اللہ بادشاہ ہے جو ایں سَمے ہِیں مندر دے پُڄاری دی پُوڑی نال بادشاہ دا مَرگ ہَرجیا پُتر بَچ پیّا تے بدلے اِچ اوآپݨے ارادے کولوں باز آڳیا۔ این مندر بارے ہِک شعر مشہور ہے۔
       "؎ ہنگلاج پَچھم شاستری، توتل گھر ملتان – نگر کوٹ ݙکھ بھڄݨی تے تریہے دیوّ پردھان"
ڈھیر ہندو ایندا پاٹ چاوݨ چاہندن، جیویں مُلتان واسی اجمیر شریف دی زیارت کرݨ چاہندِن، ـ جوڳ مایا تے رام تیرتھ دا ذکر وی مُہاجرت کر ونڄݨ آلے ٻہوں ہندواں توں سُݨئے، پہلا مندراندرون ملتان کنوں ہک میل پُوادھ اچ ہے تے اُنویہویں صدی دی اڳیتی اچ دیوان ساوݨ مَل پُراݨی بنیاد تے نواں کھڑا کر کے ایندا درشن عام کر ݙِتا، البیرونی دی 'کتاب الہند' مطابق وی ملتان وچ ہندواں دا مہا دیوتا 'آدیتیّہ (آݙتہ)' ہا جیندی اَکھیں دی جاہ ݙو ہیرے جَڑیے ہوندے ہَن، لیکن ایں دیوتا دا تزکرہ ہُݨ صرف قصے کہانیاں اچ باقی رہ ڳئے، ۔ سورج کُنڈ دا تلاب ریلوے سٹیشن کنوں چار میل پچادھو ہوندا ہا، ہندوپُرکھیں دا عقیدہ ہئی جو اِتھائیں سُورج دیوتا اَسمانوں لہہ آکھیا ہَس 'جو کُوئی اِتھاں اشنان کریسی مُراداں پائیسی' ۔ ہݨ اے تلاب سُک مَریے، دولت گیٹ دے ٻاہروں ساوݨ مَل دی گُم گَشتہ سمادھی وی اے، او سانوݨ مَل اے جیڑا آپݨے پُتر سمیت ١٨٢٠ دے نیڑے نیڑے مُلتان دا حاکم ہَئی، ٻس ݙہاکہ اڳوں پچھوں ملتان کݙاہیں پنجاب دا انگ نہ رہیا ہا، چُوڑی سرائے اچ جین مندر، ٻوہڑ گیٹ دے ٻاہر شوّالہ مندر اتیں چوک بزار اچ ہنومان دا مندر ہئی۔ ھݨ اے سب لݙا ونڄݨ آلئیں دی ٻس مونجھاں اچ سلامت ہِن ۔

سُونم، ضلع سَندور، دی لِلوتما اکھیندی اے جو 'میݙا ݙاݙا ریاستی (بہاولپوری سرائیکی) ٻولیندا ہئی تے جیں ویلے او پاکستانی سرائیکی کلام یا ڳاوݨے سݨدا ہئی تے اوندے اکھیں اچو نیر کِرکِر پوندِے ہن' ۔ ایویں وِنود داوّرا جی آہدن جو، 'دلی اچ ماء ٻولی کٹھ دا کانڈھا عام ہوندے' کیوں جو "ماواں ، وَیداں تے راجیاں دے گھر پُچھ کے نئیں اویندا" پَر نال نال اوایں ݙکھ دا وی ساجھا پرچانواں کریندن جو"بھارت وچ سرائیکی دا کُوئی ولی وارث، وطن وسیب کوئینی، سرائیکی پنجاب کنوں کیرالہ تئیں کھینڈو کھانڈ تھی ڳین، ٻال ہندی یا ریاستی زباناں الویندن تے سرائیکی لِکھت دا رواج کائینی، ٻس ماتر بھاشا دا لیکھا صاف تھیوݨ آلا ہے، " تھی سڳدے اُنہاں دے علم اچ ہووے جو پاکستانی سرائیکی وسیب اچ ایندا سنبھال ودھارا چلدا پئے، اتیں انڄ  صوبے دی تحریک وی تکڑی تھی چُکی اے ـ کُجھ ٻئے ذرائع کنوں پتہ لڳدے جو ہُݨ ہندوستانی سرائیکی وی لکھت پڑھت دا شوق کریندے پئین۔ پِر ݙکھ دی ڳال اے ہے جو پُراݨے ملتانی سرائیکی وسیب بارے کوئی لکھت پڑھت دا مہاندرا کم کوئنی چھوڑ ڳئے ـ    
                                                 
"ممبئی واسی ششی جی آہدی اے: "کون ڄاݨدے جو وَیدک زمانے کنوں مُلتانی سبھیتا ہی پہلی آریہ سبھیتا ہے، ٻالیں کوں اتہاس بھاشا دا گیان ݙیوݨ دا رواج مُکدا پئے تے راج نیتی، سَنگھ پریوار وٹا پھیر کے مفاد پرستانہ ڳالہیں ݙسیندِن، ۔ سچ اے ہے جو صدئیں کنوں اوم شانتی اوم دا پاٹ نَرسنگھ بھگوان، جیندا مندر حرم گیٹ دے نال ہے، کنوں چلیا آندے، ایندے کنوں پہلے دیّا بتی بغیر آرب مُولستھانی صرف اوم اوم دی سادھنا کریندے ہَن" اوندا نانا گوپال داس ڳاندھی ملتان واسی ہئی، "اوندی آپݨی زبان اچ، " سن ٤٧ دی گھٹنا وݙی اوکھی ہئی، اساں ݙو ٹریناں کَٹیڄ کے اوندیاں آپ ݙِٹھیاں، پراساݙے سارے پریوَار کوں وی میاہربان مسلمانیں گُونیاں اچ ٻَدھ کے ٹرکاں تے لݙوا چھوڑیا تاکہ کہیں قاتل کوں شک نہ تھیوے، اَساں اِتھاں آکے ہک ٻئے کو حولے حولے لبھیا، تے سارے بچ ڳیوسے۔ کُجھ ملتانئیں بھارت اچ آپݨی چنڳی جاہ بݨائی ہے مثلا" ِبشم پتاما، پدما کھنہ، گیتا کپور وغیرہ، مگرسمسیائیں اُتھاں وی ہَن، اِتھاں وی ہِن، بندہ جو تھیا، بندہ راہسی تے سمسیاواں وی رہسن، بھانویں اوکوں راج نیتک کرو، بھا شا کرم کرݙیو، یا دھرم کرم کر ݙیو، ایویں تے نئیں مہابھارت اتیں رام کتھا بݨ گئی" ۔ "تقسیم فساد توں پراں، جَیسی بائی آپݨے انج قصے سݨریدی ا یے، اوکوں ہندو دیو مالا دے سارے سرائیکی قصے یاد ہِن، بندہ سݨ کے حریان تھیندے جو رامائن مہا بھارت دے تل وطنی قصے وی ہن جنہاں دا وجود پاکستانی سرائیکی وسیب اچ ہݨ ختم تھی چکئے، مثلا"


"شیوجی بھولا، پار وتی، ڈَھَل مُکناں کھیڈݨ ٻیٹھے، سچ ٻول پتراء کئیں جیتیا، کئیں ہاریا، مان دیو ہاریا، پاروتی جیتیا، ای کیہاں سراب چا ڈتی،" ۔ پوری کتھا سرائیکی اچ اے ۔ ۔ ۔


 جیسی بائی ݙئی ݙبودھر (شیوجی پاروتی دے سرائیکی ناں) دے قصے، نونہہ سس دے قِصے، زناوراں تے پکھیاں دے قصے۔ ۔ ۔" اتیں کئی ٻئے قصے سݨریندی ہے جنہاں کُوں محفوظ کرݨ دی لوڑھ ہے ناتیں اوندے جی نال اے ورثہ وی مر ویسی ۔۔۔۔

                
 ممبئی اچ اڄ وی ملتان سبھا ئیں تھیندین تے او کھاوݨ پیوݨ، گپ شپ دے نال جَے ملتان دا پاٹ وی پڑھدن، گوپال داس ہوریں ݙسیندن جو ملتان اِچو محرم دے وݙے وݙے تازیے نکلدے ہَن، جلوس اِچ ہندو وی نال ٹُردے ہَن، تقسیم توں پہلاں گھٹ توں گھٹ ١٢ـ١٣ اخبار ہندوُ کڈھدے ہَن تے ونڈ دے نال سب بند تھی ڳئے، سہارن پور دا سابقہ ریلوے ملازم سِدھو رام دھینگڑاں آھدے جو لیّہ اچ کوئی ھندو مسلم فساد نہ تھیا ہئی، البتہ پٹنہ اچ ہک گݙی مقتول مسلماناں دی میں آپ ݙٹھی، لال جی دے مندرنال گردوارہ ہئی جتھاں صغراند اچ اساں سارے ویندے ھا سے۔ ساݙے پیو دی دُکان دے سامھݨے مسیت ہئ تے مولوی ساݙے کول گپ شپ کرݨ آ ٻہندا ہا ۔ ۔ ۔ ۔ " 
                                                                                              
بھارتی حیدراباد دی پچادھی اُبھی پاسوں تلنگانا، سرکُنڈا اتیں آندھرا اچ مِلا مِلوُ کے پنج ہزار دی ابادی آلا 
ہک قبیلہ وی آپݨے اُ پکوں سرائیکی بلکہ ملتانی سݙویندے تے آپت دے مَنگ پرنیویں پچھوں آپݨی ٻولی تے ریت رواج بچائی ودے ـ وکھرپ اے ہے جو اُنہاں کوں انگریز راج تے ونڈ تقسیم دی کوئی خبر سُدھ کائینی، اُنہاں دے وݙیرے آہدِن جو اساں سن ٤٧ کولوں وی سَو سَوا سَو سال پہلے ڳویں چریندے چریندے اِتھ آ پہنچیے، ذیادہ تر لوگ ڳوندِن وڄیندِن اتیں کُجھ روایتی ݙوہڑے ٹَپے یاد رکھی ودِن ـ                                                                                                                       
حیرت دی ڳالھ اے جو 'جَے شِری رام، جَے ملتان' ہک طراں بسم اللہ ہے جیندے نال ٤٧ دی ونڈ اچ دلی اتیں ݙوجھے شہریں ٹُرُونڄݨ آلے ملتانی اڄ وی آپݨی ڳالھ شروع کریندن ۔ مثلا" رام چند بَترا دا ملتان 'پیراں ولیاں داملتان "ملتانِ ما بہ جنتِ اعلٰی برابر اَست"  ہووݨ دے نال نال پرہلاد تے نر سنگھ اوتار دا مُولستھان تے رِگ وَید دا ویل استھان وی ہے[1] ـ اوہو مُولستھان جِتھاں توتلاں مائی، سورج کُنڈ اتیں، جوڳ مایا، نرسنگھ بھگوان  دے مندر اتیں رام تیرتھ وی ہَن ـ ۔ ۔ ملتان اوہ جاہ ہے جیندے بارے ڳالھ اتہاس اچ سکندر مقدوُنی دا ماریا ونڄݨ درج اے تے ڈوجھا واقعہ شیت داستان کہ 'چنگیز خان وی اتھائیں مار مکاؤ پھَٹ کھا، پچھواں سفر کر، راہ اچ مَر مُکیا[2] ۔ ۔ ۔ ۔  
                                               
دِلی دے رام چند دا سِن ہݨ لَڳ بَھڳ ٨٥ سال ہوسی، پراُونکوں سارے مندر، ساریاں جاہیں ونڈ دے کہرام قتلام سمیت یاد ہِن ـ سوھݨی مٹھی سرائیکی اچ او ساریاں ڳالہیں ݙسیندے، جیندا چوݨواں ذکر اتھاں کافی اے: "میݙا جنم اگست ١٩٣٣ اچ میانوالی تھیا، تے میݙے پتا جی استاد ہَن، انہاں دا تبادلہ جتوئی (مظفرڳڑھ) تھیا ہئی ، تے اُتھوں ملتان تھی آیا ، ملتان کنوں ہناں دا ٹرانسفر حصار تھی ڳیا، حصار او ݙاہ سال رہ ڳئے، جتھوں مَیں آریہ مندر سکول اچ چھیویں کیتی، ـ ـ ساݙا ہِک ہمسایہ گرامو فون دا کم کریندا ہئی ـ اوندے ٻال ساݙے پِتا جی کولو ٹیوشن پڑھدے ہَن، جَیں ویلے ؤنڈ بَلوے شروع تھئے، او ساڈے پِتا جی کولوں آیا تے آکھُیس 'ماسٹر جی بلواہ پئے ڳٗے تیں اساں نئیں چاہندے جو کوئی تہاکوں ہتھ وی لاوے، تساں ساݙے ٻچیاں دے گُرو ہو تے ساڈے وی گُرو ہو'۔ ـ ۔ خیر انہاں اپݨی جان تلی تے رکھ کرائیں ساݙی رَکشا کیتی ۔ ۔ تے ول اساں لُکدے چُھپدے اتھاں پونہتے۔ ۔ ۔ 
                                                 
ہک ٻیا رام چندر مَتی تل، ملتان دا راہوݨ آلا ہئی ـ اوندے حافظے اچ وی ٹھڈا مِٹھا مُلتان محفوظ اے، او آہدے "ساݙا سکول چار میل پراں ہئی ـ اَساں میل کَھن مفتے بس تے لڑکیے ویندے ہاسے اتیں باقی پندھ مٹی دُھوڑ اچ جھا ڳدے ہاسے، اُستاد ساݙا ہندو ہئی تے مُنشی مسلمان ـ ھندو مسلماناں دی کندھ نال کندھ ہئی تے عید ہولی کٹھے منیدے ہاسےـ گھراں وچ آوݨ ونڄݨ ہئی تے ہک ٻئے کوں ہولی دیوالی تے عید دیاں میل مبارکاں ݙیندے ہاسےـ راڄ نیتی نکھیڑا پاتا، ونڈ تھی پئی، اساں اُتھو ہک بس تے ٻہہ ملتان چھاوݨی پُڄیے، تے اَگاں ٻئی بس تے چڑھ پیوسےـ ٻیٹھیں ییٹھیں چِرک تھی ڳیا تے بس ناں ٹُری ـ ݙر بھوء تھیا جو کوئی مُسلاء مارݨ ناں آ پووے ـ ہک بندہ اُٹھیا تے اوں ڈریور کوں آکھیا 'ٹُردیں یا تیݙی لاش تلے ریڑھاں' ول او ُٹُر پیا ـ رستے وچ اکھیونے جو ِسر نیئں کڈھنݨا، مُتر شُتر سب اندروں کر ݨے، ٻس دھکے دھوڑے کھوندے اِتھ آ پڄیے ۔ ۔ ۔ اے ڈسݨ ضروری ہے جو سارے ہِکو جھیں نا ہَن، جِتھاں مارݨ آلے ہن، اُتھا بچاوݨ آلے وی ٻہوں مسلمان ہَن۔ اُتھاں گھیو مکھݨ کھیرکھنڈ کھوندے ہاسے، اِتھاں جو مِلدے، او ٻکری کوں ݙیو تاں او ہا وی منہ پھیر ونڄے" ـ 
                                                                         
 آھدن جو اندرون ملتان اچ ہندواں دی آبادی ذیادہ ہئی ـ کُجھ تے حملے تھئے، کُجھ ݙربھو کنوں چھوڑ ڳئے تے کُجھ ایں نیت مُراد تے ڳئے جو حالات نارمل تھیسن تاں وَل آِسوں ۔ ۔ ۔ مظفر ڳڑھ اچو ونڄݨ آلے کُجھ سرائیکی ہندوجتوئی دے ہک نواب نصراللہ خان دا ضرور تذکرہ کریندن جو او ݙاڈھا بھلے مانس نواب ہئی ـ بلوَے فساد ویلے اوں آپݨی وستی دے چودھار بندوق بردار گُھڑ سوار کھڑال ݙتے تے آکھیُس 'خبردار جیں کہیں میݙے ہندو مزارعیں کوں ہتھ لایا اوندی خیر کوئنا ہوسی' اوندا ہک بِھرا وی ہئی، نواب شفیع خان، او آپݨے نصراللہ خان دا اُلٹ ہئی ۔ چاہندا ہئی جو ہندویں دا قتلام کیتا ونڄے ـ اے سݨ، نصراللہ خان اونکو ں ڈَھک چھو ڑیا، اتیں جیہ تک اساں اٹاری نہ پُڄ ڳیوسے، اونکوں ناں چھوڑیُس، اوآہدے نواب نصراللہ دا پوترا اساݙے گھرآیا ہئی، آہدا ہا جو ' تساں ٹُر آئے وے، اساں ہیرے ونڄا ٻیٹھے ہیں تے کولے پلے پا ٻیٹھے ہیں' ۔۔۔    
                                                                          
ایویں پچھوڳی ڄال آلے دی راہوݨ آلی پنجانوے سالہ 'ماتا لیکھی بائی' ݙسیندی اے جو "ڄیں ویلے ٤٧ دی مار کاٹ شروع تھئی تاں میݙے سوہرے دا ہک سنگتی دایّہ ہئی، او ساݙے دَر تے آکے ٻہہ ریا تے اکھیوس 'جیڑا ایں پریوارکُوں ہتھ لَیسی او پہلے میݙی ڳِچی کپیسی، پِچھے کہیں ہندو دی' ۔ تاں اساں پہلوں کروڑ پکا ، پچھاں ملتان تے ول جالندھر توں تھیندے ہوئے پاݨی پت پُڄوسے"۔ ۔ ۔ دلی دے یشپال  ہوریں دی اماں آہدی اے "جو اتھاں لَکھ ھے پر، ساکوں ملتانی جیوݨ ول نئیں مِلیا، جاہیں تے ونڈیدیاں آندن پر ایتھاں کاوزقلم اتے لوک سب کجھ ونڈیج ڳیا، سوال اے ہے جو کیا سنسکریتی یا ٻولی ای ونڈیڄ سڳدی اے؟"  
                                                                                                             
مارکا ! مسئلہ دھرم ایمان دے سچ کوڑ، انصاف بے انصافی دا فیصلہ کرݨ نئیں، قصے کہانیاں اتیں سینہ بہ سینہ واقعات، بیانیے ناں صرف سبالٹرن (عوامی) تاریخ مرتب کریندن بلکہ اے انتہائی جاندار انسٹروُمنٹ ہوندن  لوکائی ورثے کوں اڳو ٹورݨ دا، سائینس اور ٹیکنالوجی دے ایں کاسموپولیٹن دور وچ علم اور بولی دا سوال عالمی اتیں وݙا سوال بݨ ڳئے، مگر ترئے ڳالھیں طے شُدہ ہن: ہِک جو آئیڈیالوجی یا  قومی ریاستی سُپرا سٹرکچر کنوں ہٹ کے زباناں اتیں ثقافتاں دا ورتاراتے ڳانڈھا ڳُوڑھا ہوندے جیندی کاٹ کُتر نئیں کیتی ونڄ سڳدی؛ ݙوُجھا علم دا ڈھانچہ زبان دی ٹِھل تے کھڑا ہوندے، زبان ودھسی تےعلمی سفر دا ودھارا وی تھیسی، نہ تاں ݙوہیں کٹھے جڳ اچو سُدھارویسن ۔ تریجھی ڳال جَدید قومی ریاستی تجربے دی ہے، قوماں تے مُلک وَنکو وَنک ریاستی اسباب، تجربیاں اتیں  شناختاں نال بݨئن تیں ٻیاں اندرونی شناختاں  بݨدیاں پَین اتین بݨدیاں رہسِن ، اِنہاں کوں ہݨ قبول کرکے دوستانہ اتیں برادرانہ مراسم نال اڳوں ٹورݨ نال تریخ، ثقافت، ٻولی، تے لوکاں، سب دا بھلا ہے ـ   ۔                                                                                                                       




[1] علامہ ابن حنیف دے قیاس اچ رگ وید اچ ݙو شہر 'ویل استھان کا' اتیں 'مہاویل استھا' وچوں پہلا شہر ملتان ہی ممکن ہے
[2] ڈوجھی ڳالھ داستان سرائی لگدی اے پر پہلی ڳالھ تے مورخین حفیظ خان اتیں علامہ ابنِ حنیف ݙوہیں دا اتفاق ہے۔

Monday, 20 July 2020

کلا، کویتا اتے رَس دَھوَنی ... مشتاق گاڈی


کلا، کویتا اتے رَس دَھوَنی

مشتاق گاڈی
کویتا شَبدیں دی کلا ہے۔ قدیم سندھ ہند ریت وچ شَبد برہم دا روپ سمان ہے۔ بھرت
 ہری آہدے، اے شَبد برہم ہے جئیں پورے سنسار کوں پکڑیا جکڑیا ہوئے۔ ویششک فلاسفریں موجب شَبد مُنڈھلے پنجوی گُݨیں وچوں ہک پراتم گُݨ ہے۔ پتݨ جلی آہدے جو شَبد اَمر ہے۔ ہک درست ورتیا شبد ساݙی جیوݨ مُکتی بݨ سڳدے۔ شَبد کوں کاما دھینو وی آکھیا ویندے، یعنی ہک اینجھی مقدس ڳاں جیندے نال ساری کامنائیں تے کلپنائیں دھنڑیج سڳدن۔ یاسک آہدے جو شُبد تے اوندے ارتھ وچالے اوہو سانگا ہے جیڑھا پُھل تے سوگندھ دا آپت وچ ہوندے۔ شبد شکتی روپ ہن۔

کویتا شبدیں دی ہک نویکلی راند ہے۔ بئی کہیں کلا دا ایتلا سدھا سنواں شبدیں نال
 سانگا نئیں جیتلا کویتا دا ہوندے۔ ایں کیتے کویتا کوں بھاشا نال جوڑا ویندے۔ بئی کہیں وی کلا دا بھاشا نال اینجھا سدھا سنواں سانگا نئیں ہوندا جیڑھا کویتا دا ہوندے۔ موسیقی راگ رنگ ہے۔ چترکاری لکیریں رنگیں دی راند ہے۔ سنگ تراشی دی اپݨی کلا ہے۔ انہیں کہیں وچ بھاشا تے شبدیں دا اینجھا ورتارا نئیں جیویں اساں کویتا وچ ݙیہدے سے۔

کویتا دے بھاشا تے شَبدیں نال ایں نویکلے سانگے پاروں " دَھوَنی" دی ہک پریتی ودیا بݨی۔ دھو ہک اینجھا شُبد ہے جیڑھا کہیں اینجھے اَلا یا آواز کوں آہدن جیڑھا پڑڈو بݨ ساکوں سُݨیجے۔ ایں شَبد دھو کنیں " دَھوَنی" نکھتا۔ دَھوِنی کویتا وچ کہیں پد (شعر) دے اوں ارتھ (معنی) کوں آکھیا ویندے جیندی سُدھ ٻُدھ ساکوں سدھی سنویں نئیں تھیندی۔ پڑݙو وانڳ ٻس ڄاپدے جو کئی الا ہے۔ عام ٻول چال دی بھاشا وچ شبد تے انہیں دے ارتھ سدھے سنویں ہوندن۔ کہیں وݙی کویتا وچ شبد تے انہیں دا سلہاڑ نال بݨے پَدے (شعر) سدھے سنویں نئیں ہوندے۔ او ݙونگھے ہوندن، ساݙے بھاؤ تے انو بھاؤ دے انجھے پرتیں کوں چھڑیندن جنہیں تائیں ساݙی اپݨی سدھی سنویں پہنچ نئیں ہوندی۔ اے ساکوں ارتھ دا ہک اینجھا رَس ݙیندن جیندے پیوݨ کیتے اندر دیوتا وی اپݨا سبھ کُجھ وار ݙیوݨ کیتے تیار تھی ونڄے۔

دَھوَنی دی ایں سمسکرتی ودیا موجب شَبد اپݨے ارتھ وچ کݙاھیں پورا نئیں ہوندا۔ ایں کیتے پانینی تے پتن جلی سمسکرت بھاشا وچ ہک ٻیا شَبد ورتیندن جیکوں " سپُھٹ " آکھیا ویندے۔ جیویں ٻوٹے وݨ پُھٹدے پھلدے ودھدے ویہہ ویندن ایہو کُجھ بھاشا تے اوندے شبدیں دی کہاݨی ہے۔

کشمیری پنڈت آنند وردھن تے ابھینوا گُپتا آہدن جو کویتا دا اَمر سَت ' دَھونی ' ہے۔ اے ساݙے بھاؤ تے انو بھاؤ کوں اینجھے ارتھ ݙیندی ہے جیڑھے ݙسے تے آکھے نئیں ونڄ سڳدے۔ ایندے کیتے او ہک کتھا وانگ مثال ݙیندن۔ کتھا اے ہے"

[ ہک تریمت تے جوان دے پریمی جوڑے جنگل وچ دراہی رکھی۔ او جنگل وچ ہک ٻاہمݨ دی آند ویند وی ہئی۔ جݙاں او تریمت دراہی آلی جاہ پُجی تاں ٻاہمݨ اُتھاں پھردا ودا ہئی۔ تریمت کوں ڄاݨ ہئی جو اے ٻاہمݨ اوں جنگل وچ پھردے لڳے کُتے کنیں ٻہوں ݙردے۔ او ٻاہمݨ کوں اتھوں بھڄواوݨ چاہندی ہے۔ ایں کیتے اوں ٻاہمݨ کوں آکھیا: " تُساں نچنت تھی کنیں جنگل وچ آئے کرو۔ جیڑھے کُتے کنیں ݙرے ہاوے، اونکوں کݙاھیں کݙاھیں ایں پاسیوں نکل آوݨ آلا شیر کل چیر پھاڑ کر کنیں کھا ڳئے۔"٘ ]

ایں پوری کہاݨی وچ تریمت کتھائیں وی سدھا اوں ٻاہمݨ کوں اے نئیں آہدی جو تُساں اتھاں جنگل نہ آئے کرو۔ او چھڑا ہک لُکیا چُھپیا ہویا اشارہ ݙیندی ہے۔ ایہو لُک چھپ، ایہو بھید کوں ابھید کرݨ، ایہو ݙسݨ وچ لکاوݨ تے لکاوݨ وچ ݙسݨ کویتا دی کلا دا ست ہے جینکوں سمسکرتی پردھانیں بھاشا تے شُبدیں دی کلا آکھیا۔ اے دھو ہے جیڑھی پریں کنیں سُݨیدی ہے۔ جیڑھی ساݙے بھاؤ تے انا بھاؤ کوں ننویں ارتھ تے انگ ݙیندی ہے۔ ایندے مُتوں کوئی کویتا کویتا نئیں ٻس شبدیں دی سلہاڑ ہے۔
راج نیتی یا پالیٹکس وچ ڳالھ کوں سدھا سنواں سمجھݨا پوندے، سدھا سنواں آکھݨا پوندے۔ ایندے وچ سڄݨ دشمن دی سدھی سنویں سُنڄاݨ کرݨی پوندی ہے، اپݨے پرائے دی ونڈ کرݨی پوندی ہے۔ جݙاں کویتا چھڑی راج نیتی یا پالیٹکس دی سیوا وچ لڳ ویسی تاں او کویتا نہ رہسی۔ کُجھ ڳڑدھال تاں مچیسی پر کویتا نہ ہوسی۔


Sunday, 19 July 2020

شاعری کنیں اڳوں ودھ مقام ہن ۔۔۔ مشتاق گاڈی




شاعری کنیں اڳوں ودھ مقام ہن

مشتاق گاڈی 
طلب تاں میݙی جان بے انت تھل ہے"
"طلب دا کتھائیں وی ٹکاݨا نہ تھیوے
(عزیز شاہد)

ڄݙاں میں ایں شعر کوں پیلھی واری سُݨا تے پڑھیا تاں واہ واہ کیتے مُتوں کوئی چارہ نہی۔ اے میݙے چیتے وچ کتھائیں کُھٻ ڳیا۔ اینکوں ای آرٹ یا کلا آکھیا ویندا ہوسی۔

کُجھ ویلھے بعد میں طلب ۔ بھاونڑا اُتے کُجھ پڑھݨ لڳا تاں پیلھا سوال اے پیدا تھیا جو  اے ہوندی کیا ہے؟ پڑھدیں پڑھدیں بابے فرائیڈ دے ایں آکھاݨ تائیں ونڄ پُجیا جو جتھاں پریم ہے اُتھاں طلب نئیں ہوندی جتھاں طلب ہوندی ہے اُتھاں پریم نئیں ہوندا ۔۔۔ اوندے موجب پریم دا ساݙا مُنڈلا جذبہ بلپݨ وچ اپݨے ما پیو تے گھر جھڳے ودھدے پلدے، ایں کیتے اساں اوندے بارے ہک معصومیت آلا رویہ رکھدے سے جݙاں جو طلب نال جنسی جذبات گݙ مݙ تھی ویندن تے ساݙی رواجی اخلاقیات وچ پریم دا جو وی ابجیکٹ (وَستو) ہووے اونکوں اساں معصوم تے صاف ستھرا ݙیکھݨ چاہندے سے۔ جݙاں جو جنسی جذبے دی تسکین دے تقاضے ایندے کُجھ اُلٹ ہوندن۔ نتیجہ اے نکلدے جو پریم تے طلب وچ ہک وتھ آ ویندی ہے تے کئی وڳاڑ پیدا تھیندن۔ تھی سڳدے ایہو تجربہ مہا پربھو چیتن کوں تھیا ہووے جو او بنگال دی کرشنا بھگتی وچ " پرائیکا پریم" دی ہک ننویں اصلاح گھڑی۔ "پرائیکا پریم" دا بنگالی کرشنا بھگتی وچ مطلب ہے جو کہیں ٻئے دی، پرائے دی زال نال پریم کرشنا بھگتی وچ اے پریم دا اُتم روپ ہے۔ رادھا آپ ہک شادی شُدہ تریمت ہئی تے کرشن دی طلب ۔۔ بھاونا وچ ریہہ ڳئی

خیر اے تاں ہک اینویں اضافی ڳالھ تھی ڳئی۔ آکھݨ میں اے چاہندا ہم جو پریم تے بھاونا دا کیا سانگا ڳانڈھا ہوندے، ایں کیویں سماجی، تہذیبی وݨت وچوں نکل ہک نفسیاتی شکل گھندن، انہیں ڳالھیں دی کُجھ شوں بوں تھئی، جݙاں جو عزیز شاہد سرکار دا اے شعر وچ چیتے وچ ریہہ ڳیا۔

طلب ۔ بھاونا دی ایں ڳول پھرول دا پندھ جاری ریہا ۔ ایں پندھ وچ جیکوئیس لاکان نال واسطہ پیا۔ جیندا پریم بارے ہک مشہور آکھاݨ ہے: " پریم کہیں اینجھی شے ݙیوݨ دا ناں ہے جیڑھی ساݙے کولہوں ہے ای کائیں ناں تے اے شے اونکوں ݙیوݨ ہے جیندی اینکوں طلب ای کائیں نی۔" جیکوئیس لاکان ستر دے ݙہاکے دا ہک اوکھا تے اویڑا لکھاری ہے ایں کیتے اڄاں تائیں اوندا طوطی ٻلیندے۔ اوندی وݙی تھیوری اے ہئی جو ساݙا چیتا خاص کر چور چیتا (لاشعور) اُنہیں اصولیں نال ستھیا ہوئے جیڑے ٻولی۔ بھاشا یا لسان دے اصول ہن۔ اے وی اوندا آکھاݨ ہے جو " اے ٻولی نئیں جیڑھی اساں ٻلیندے ہئیں بلکہ اے بندے دے اندروں تے اوندے وسیلے ٻولی آپ ٻلیندی ہے٘۔"۔ اوندے موجب ہر ابجیکٹ چاہے او پریم دا ابجیکٹ ہے یا طلب یا بھاونا دا، او چھیکڑ وچ ہک لسانی اشاراتی  حیثیت گھن ویندے۔ جیویں ہک لسانی اشارہ یا علامت ٻئے لسانی اشارے یا علامت نال وٹیج ویندے، ایں اصول موجب، اینیوں ای اوندے نال جڑے ساݙے پریم یا طلب وچ وی وٹاندرے آندے ریہہ ویندن۔ ایں وٹاندرے دی ہک وݙی زنزیر نال جُڑ کنیں ساکوں اپݨا پریم تے طلب پراسرار لڳدے۔

جیکوئس ڈریڈا ہک ٻیا ویسٹرن فلاسفر ہے جئیں ایں مسئلے اُتے مغز ماری کیتی ہے۔ اوندا وی بݨیادی ماݙل لسان یا لینگوئیج ای ہے۔ اوندے نزدیک جیویں لفظ یا ٹیکسٹ وچ جو غیر موجود ہوندے، اوندے نال ای موجود دی ڄاݨ سُنڄاݨ تے اوندے معنی دی سُدھ ٻُدھ تھیندی ہے۔ اینیوں ای اے حاضر غائب، موجود تے غیر موجود دا وکھرپ ہے جیڑھے پریم تے طلب کوں رنگ لیندے۔ (معاف کرائے اے سبھ کُجھ میں ٻہوں سادہ سادہ لکھ ݙتے تے ویسے وی سرائیکی ٻولی دا ایتلا لسانی بھراں نئیں جو اینجھے وچاریں تے اُنہیں دے جوڑیں کوں چنڳے تے نُشابر ڈھنگ نال ہتھیکا کر سڳے۔ اے شاعری تاں نئیں )


اے سبھ کُجھ لکھݨ آکھݨ دا مطلب اپݨی پڑھائی دا رعب یا پھوت ڄماوݨ سروں نئیں۔ ایندا چھڑا مقصد اے ݙسݨ اے جو " شاعری کنیں اڳوں وی کئی مقام ہن" جنہیں دی ڄاݨکاری شاعری دے پریم تے طلب جہیں روایتی موضوعات دی سرت سُنڄاݨ کیتے لازمی ہے۔ چھیکڑ وچ ایہو آکھساں جو شاعری ساݙے جذبیں تے محسوسات کوں سنگھرا پُنگھرا تے من موہݨا روپ ݙے ساݙے کیتے ہک کشش تاں بݨا ݙیندی ہے پر اُنہیں جذبیں دی ڄاݨکاری دے اڳلے مقام کنیں پیلھوں ساکوں ٹٹارے مارݨ کیتے گھپ اندھارے وچ چھوڑ ݙیندی ہے۔ اے نئیں ݙسیندی جو طلب جے انت تھل ہے، جے ایندا کتھائیں ٹکاݨا نئیں تھیندا تاں کیوں اینویں ہے؟

 نوٹ: ہک سنگتی دا اے اعتراض ہئی جو میݙے سارے حوالے ویسٹرن کیوں ہوندن؟ شائد اڄ او علم دا مرکز ہے۔ پر اینویں وی نئیں ، جے پریم تے طلب دے سبجیکٹ اُتے قدیم پراچین ہند دے فسلفے تے وچاریں وچ ونڄوں تاں تنترا ، سمکھیا، یوگا تے بھگتی خاص کر کرشنا بھگتی دے ٻہوں دریگھے تے ݙونگھے وچار ہن، پر میکوں ݙر ہے او ساݙے اپݨے کل نال اڄوکے تہذیبی اوپرپ دے کارݨ ودھیک اوکھے لگسن۔



Tuesday, 14 July 2020

ٻݙدیاں کندھیاں، اُڄڑدیاں جھوکاں اجڑدیاں جھوکاں ۔۔۔ استاد فدا حسین گاڈی

ٻݙدیاں کندھیاں  اُڄڑدیاں جھوکاں اجڑدیاں جھوکاں
استاد فدا حسین گاڈی 


ساݙی گاݙیں دی وَستی نَئیں بُغلاݨی والی دی کندھی اُتے ہے، بَھل ہئی۔ ٻن دے نال اَتے جُھڳیں کنیں سو گز گھٹ فاصلے دی پاسوں سَرینہیں دے وَݨ ہائن۔ اوں زمانے کھوہ وستی کنیں ݙو ترائے فرلانگ دور ہئی اَتے ہک اَستاوا پاݨی دا بھر کے بندے دَھاندے ہَن۔ آہدن اُوں ویلھے پھوڳ ناں دے بندے ٹانگیاں بھر بھر اِنہیں سَرینہیں کوں پاݨی پلا کنیں وݙا کیتا ہئی۔ اُوں ویلھے اُنہالے دی گرمی وچ اِتھاں وݙا  روݨق میلہ ہوندا ہئی۔ کم کار کنیں فارغ تھی، روٹی کھا کے ہر ٻُڈھا جوان اپݨا کھٹڑا چا، اِنہیں سَرینہیں ہیٹھ آ سُمدا ہا ۔ݙاݙا حسّو، اللہ بخشسس ، الف لیلیٰ یا داستان امیرحمزہ کَچھ وچ پا، کھٹڑا چا کنیں آ ویندا ہا۔ اے قصے سُݨاوے ہا یا ہک ڳالھ دے ثبوت وچ کلیلہ دَمنہ دا کوئی قصہ اپݨی ثقافت دا رنگ چوکھا چڑھا کنیں سݨاوے ہا۔ او بندے جنہیں کوں کھٹڑے سَٹݨ دی جاہ نہی مِلدی او بھیݙیاں کھیݙن ہا یا وت پھیگݨی پُھدک، تݙاں تاس نہی آئی۔

ساوݨ رُت ہئی۔ نَئیں وچوں کُجھ جوان اَجڑ ٹپیندے پئے ہَن۔ پچھوں ڳائیں دی کھیر آندی پئی ہئی ۔ اُتوں وَنو وَن دے جھڑ بَدل دیاں ٹُکڑیاں پرکھاریاں تھی تھی ول ڄم ویندیاں ہَن اَتے ہک چھیڑو ڳاندا پیا ہا۔ اُوندا ہک مصرعہ ایں سارے منظر سُودھا، اپݨے سارے اثر سمیت میکوں یاد ہے۔

اللہ ساݙی ٻنی وَسائےپہلی دَھمک تَندُولے والی

دَرّے اُتے پہاڑ دی کَچھ وچ مُندراݨی شہر کنیں کُجھ اُتوں پتھر چا چا کے ہک ٻن ٻدھیندے ہاسے۔ ٻَن کینکوں آہدن؟  کیویں ٻَدھی ویندی ہئی؟ رحیم داد بابر چپڑاسی کیویں ٻن ٻدھݨ آلیں کوں دیر نال آوݨ اُتے کَن پکڑا کنیں اُنہیں دی کنڈ تے پتھر رکھیندا ہا؟ او ویلھے تݙاں لفظیں وچ قید کیتے ڳئے ہن۔ اَڄ نہ او لفظ ریہن نہ اُوں سَمیں دا جادو۔ کمارے کراوݨ کیتے جتھاں رودکوہی دا چپڑاسی ہوندا ہا، اُتھاں ہر پتی دے پاسوں ہر نمبردار دا چُݨیا آدمی ہوندا ہا جیکوں ”مہمار“ آَہدے ہن۔ اے کمارے کراو ݨ دا ہوکا ݙیندا ہا۔

سکندر ناں دا آدمی بغلاݨیں کنیں آوے ہا۔ اے آدمی ٻہوں دَبنگ اَتے کُراڑی آواز وچ ہُوکا ݙیندا ہا۔ اُوندا ہُوکا اَڄ وی اپݨے تا ثرات سُودھا یاد ہے۔ اے ݙسݨ کیتے جو فجر کوں وَستی کنیں ݙاہ میل چھینل پہاڑ دے بغل وچ کل ٻن ٻدھݨ وَنڄائے، او ہوکا ݙیوݨ کنیں پہلے اے آکھے ہا:
رولے   ݙے    نہ  پاݨی
روندے رݙ تے چولاݨی

اَڄ نہ ساݙی وَستی دا، نہ رݙ اَتے چولاݨی دی آبادیں دا کوئی آدمی اُوں ویلھے دے درد کوں سمجھ سنڳدے۔ لَݙ ڳئیں دے خالی کھولے کجھ نئیں ݙسیندے۔ لفظ باقی ہِن، کیفیتاں باقی نئیں۔ اَڄ تاں اے موضع رݙ اَتے چولاݨی باغ بہار ہِن، اُوں ویلھے تاں گڑکاں اَتے کھݙاں ہوندے ہائن ۔

اے اَزلی تسے، ساݙی عمراہ دے دریا دی مݨ اُتے وَسدے لوک ڄاݨ سنڳدن جو  پوہ دی رات کُھوہ دی ڳادھی اُتےٻَہہ، دُھسا پا کنیں رَڑھ راہی کیویں کیتی ویندی ہئی؟ اواندھے کیویں وَلائے ویندے ہن؟ بُھرڄل، ڈھینڈھا، کانڄݨ، چکلی، چکل اَتے ٹھاکݨ چا ہوندی ہئی؟  اَتے اُوں ویلھے تیݙے کُھوہ تے آئیاں دا کیا تاثر ہوندا ہئی ؟  کوئی کیویں کُھوہ تے آندی ہئی؟ وعدے دے کُوڑے کنیں چَھلے کیوں اَ تے کیویں منگئے ویندے ہن؟ یا کوُنجاں دریا دی لام گِھن کنیں کیویں اُݙردیاں ہن؟

میں اے نمہی پیا آہدا جو او چنڳے وقت ہن۔ میݙا اے مطلب وی نئیں جو او گندے وقت ہن۔ میݙا مطلب تاں چھڑا اِتلا ہے جو او ویلھے وی ہئین اَتے ہُݨ ہُݨ نال ہے۔  اُوں وقت دیاں وَرتارے دیاں اپݨیاں شئیں ہن۔ اُوں ویلھے دیاں اپݨیاں کہاݨیاں اتے لوک ڳاوݨ ہَن۔ اَڄ او شئیں نئیں ریہاں۔ او لفظ ہوا وچ رَل کے ہوا تھیندے ویندن۔ اَڄ او ماحول نئیں، اُوں ماحول اَتے آس پاس دے تاثرات اَتے کیفیات نئیں۔ او رَڑھ راہی دا سماج ہا ۔ اُوں سماج دی دُعا ہئی ” اللہ گھوڑے جوڑے ݙیوے“۔ اَڄ نہ گھوڑے اَتے جوڑیے منگئے ویندن، نہ "ݙدھ پُتر والا تھیویں" دی دُعا اُوں کیفیت وچ ݙتی ویندی ہے۔ اَڄ نہ جوڑے ہِن نہ درے ہِن، نہ ہَل ہَن نہ ہَلی وَدھے دی دُعا ہے۔ اے سارا کُجھ تکھیں تکھیں بدلدا پئے اَتے ضرور بدلݨے۔

ایں ساری صورت دا نتیجہ اے تھیندا پئے جو ساݙا سارا ماضی ایں طرانح ختم تھیندا پئے جو ایندا کوئی اَیرا، کوئی نشان باقی نئیں پیا بچدا۔ اَساں ݙور کٹی پتنگ تھیندے ویندے ہئیں۔ وقت لفظیں وچ قید تھی کے گُزریں زمانیں دے اَیرے  ݙکھلیندے۔ لفظ لکھت پڑھت وچ آ کے باقی رہندن۔ اے لفظ، اے ماء ٻولی ساݙی تہذیب اَتے ساݙے کلچر دا نوےّ فیصد حصہ ہِن ۔

ساݙا اے نوّے فیصد کلچر ایں واسطے مِٹدا پئے جو اساں پہلے جنمیں وچ کوئی گناہ کیتا ہا۔ اڄ او گناہ نئیں بخشیندا پیا۔ اے گناہ ہئی آزادی دی چاہت دا، اے گناہ ہئی اپݨی دھرتی اُتے ساول ݙیکھݨ دا۔ اے گناہ  ہئی اپݨے کلچر کوں پَھلدا پُھلدا اَتے ساول ݙیکھݨ دا۔ آہدن ”ݙائݨ تاں ڳئی، ݙند سٹ ڳئی ۔ سامراجی تاں ڳئین پَر اپݨی بیورو کریسی چھوڑ ڳئین۔ اے ݙند تلوار کنوں تکھے اَتے وال کنوں پتلے ہن۔

توفیق الحکیم ۔۔۔ مصری ناٹک لیکھک ۔۔۔۔۔ کامران کھوسہ



توفیق الحکیم 
(مصری ناٹک لیکھک) 
کامران کھوسہ

توفیق الحکیم مصر دے شہر سکندریہ اِچ 9 اکتوبر 1898 اِچ ڄمئین۔ اُنہاں دے والد مصری ھَن تے مقامی وسبے اِچ جج ریہہ ڳئے ھَن۔ اُنہاں دی والدہ دا تعلق تُرکی نال ھا۔ اُنہاں موہری تعلیم مصر ی صوبے بحیرا توں حاصل کیتی۔ اُوں توں بعد اُنہاں کوں قاہرہ دے محمد علی سیکنڈری سکول اِچ بھیڄ ݙِتا ڳئیا۔ اُتھوں بعد اُنہاں کوں قانون پڑھݨ لو فرانس بھیڄیا ڳئیا۔ اُنہاں قانون اِچ گریجویٹ دی ڈگری کیتی تے قانون اِچ ای ڈاکڑیٹ کرݨ دی تیاری ٻدھی۔پر توفیق الحکیم اُتھاں ونڄ تے پچادھ دے تھیٹر تے ناٹک اِچ جُپ ڳئے۔ تے اڳلے ترئے سال اُنہاں پیرس دے ناٹک اتے خاص کر اوپرا دی روائیت کوں سمجھݨ اِچ لا ݙِتے۔ 

اِیں دوران اُنہاں بے انت ادبی منصوبے بݨائے  تیں 1928 اِچ مصر ولئیے۔ ایں ویلھے تیکر مصر اِچ روائیتی طرز دے مزاحیہ ناٹک تے مصر دی قدیم تہذیب تے اسلامی تاریخ تے مبنی موضوعات اُتے ناٹک لِکھݨ دا رواج ھا۔ اتے عظیم مصری شاعر تےلیکھِک احمد شوقی دے ناٹک ٻہوں پسند کیتے ویندے پئے ھَن۔ اِنہاں اِچ 'کلوپترا دی موت'، 'لیلا دا مجنون'، 'اُندلسی شہزادی' ٻہوں اہم ڳݨئیے ویندِن۔ بھانویں جو اُستاد توفیق الحکیم مقامی مصر ی موضوعات کوں اپݨے ناٹکیں دا اہم حوالہ بݨائیا، پر اُنہیں دے قلم اِنہاں روائیات اِچ اکھیجے ہِک اینجھا رنگ بھر ݙِتا جیہڑا ننواں ہوندئیں ھوئیں مقامی وی ھا۔ 

مثال دے طور تے1933 اِچ لِکھئیا ڳئیا  اُنہاں دا ناٹک، اَصحابِ کہف۔ اِیں ناٹک اِچ توفیق الحکیم خُدائی امر نال سُم ونڄݨ آلےاَصحابِ کہف دی، ایں نندر توں جاڳݨ دے بعد دی، کتھا بیان کریندے۔ توفیق ایں ناٹک اِچ ہِک پُر اُمید تے اڳونہاں ݙیکھݨ آلے ادیب دے رُوپ اِچ نظردے جیہڑا ماضی نال بے انت رومانس توں ڄمݨ آلی ݙراکلی تصویر وی ݙِکھیندے تے حال کوں جیویں تیویں ڳل لانوݨ آلا سبھا وی ݙسیندے۔ تقریبا ایہیں ماڈل تے توفیق الحکیم الف لیلوی داستان دے کرداریں کوں وی ری۔کرئیٹ کریندے تے بادشاہ شہریار تے شہزادی شہرزاد دی کتھا اُتھوں نپیندے جِتھاں او مُکی ھئی۔ یعنی شہرزاد دے ایرانی بادشاہ شہریار کوں ہِک ہزار ہِک راتیں تیکر  کہاݨیاں سُݨاوݨ دے بعد ݙوھائیں تے کیا گُزری؟ 

اے کتھا توفیق الحکیم اپݨے ناٹک 'شہرزاد' اِچ بیان کریندے۔ پر توفیق الحکیم کوئی وِٻلئیا ھوئیا ماڈرنسٹ وی نئیں جیہڑا ہر روایت کوں جِدت دی ترکڑی اِچ تُلیندا ھووے۔ اُوندے  ٻہوں مشہور تھیوݨ آلے ناٹک 'موت دا ڳاوݨ' توں اِیں وی لڳدے جو کُجھ قبائلی روائیات (بدل) نال اُوندی جنگ پِچھوں خالص اُوندی اِنسان دوستی تے جیوݨ دا جذبہ کھڑِن تھئے۔ اِنہاں توں علاوہ توفیق الحکیم اخباری آرٹیکلز دی شکل اِچ چھوٹے ناٹک وی لِکھدے ریہے تے اِنہاں کوں کٹھا کر کے "مصراح المغتمہ" تے "المصراح المنویٰ" دے ناں نال 1950 تے 1956 اِچ چھاپئیا ڳئیا۔ایں توں علاوہ، اُنہاں دے ناٹک انگریزی اِچ ترجمہ کر کراھیں ݙُو مجموعیں دی شکل اِچ "یونیسکو کولیکشن آف ریپریزینٹیٹیو ورکس" اِچ ای چھپئین۔ توفیق الحکیم اپݨی کلاکاری نال مصری عوام دے دِلیں اِچ وَس ڳئے۔ سُلطان دا فیصلہ اُنہیں دے مشہور ڈرامئیں اِچو اے جیہڑا 1960 اِچ لِکھئیا ڳئیا۔ اے ڈرامہ تیرہویں صدی دے مصر اِچ کھُلدے جئیں ویلھے اُتھاں مملُوک بادشاہیں دا دور ھا۔ رِواج اے ھا جو ہر بادشاہ ہِک غُلام کوں ٻلپݨ توں شاہی کرݨ سِکھا ڄُلدا ھا تے مرݨ توں پہلاں اُونکوں ازاد کر تے بادشاہ بݨا ݙیندا ھا۔ بادشاہ دا فیصلہ ہِک اِیہو جھئیں مملُوک حُکمران دی کتھا اے جیندے کنیں اپݨے ازاد ھووݨ دا ثبوت کائینی۔ اتے اِیں واسطے اُوندی شاہی خطرے اِچ اے۔ اِیں رولے اِچ پھتھے ہِک بادشاہ دی اے کتھا 1960 آلے مصر دے سیاسی ماحول دی وی ݙِکھالی اے جِتھاں عوام جمال عبدالناصر دی شخصیت دے جادو کول ھؤلے ھؤلے نِکل کراہیں ڈکٹیٹرشپ دا سیاسی جبر محسوس کرݨ لڳے ھَن۔ اُستاد توفیق الحکیم دی اے چسُولی ادبی تخلیق اُوں ویلھے دے عرب حکمرانیں کوں چِتاوݨی وی ہے جو سیاسی جبر دی بجائے قانون دی حُکمرانی 
کوں شاہی دا جواز  بݨاوِن


اٹھارہویں صدی، وادیِ سندھ اتیں ہسٹاریوگرافی۔۔ مشتاق گاڈی



اٹھارہویں صدی، وادیِ سندھ اتیں ہسٹاریوگرافی
مشتاق گاݙی
کُجھ مُدت پیلھے تائیں انڈیا دی تاریخ وچ اَٹھارہویں صدی کوں انارکی اتیں طوائف الملوکی دی صدی ݙسیا اتیں لِکھیا ویندا ہئی۔ جیکر اساں بھیڑی، فساد اتیں دھاڑ دے حساب نال ݙیکھوں تاں برٹش کالونئیل ہسٹاریوگرافی دا انڈیا دی اٹھارہویں صدی بارے  قائم کیتا اے نظریہ ظاہری طرانح نال کُجھ ودھ غلط نئیں نظردا۔

ایں ہِسٹاریو گرافی دے تحت کلہا مُلتان دی ای مثال گِھن گِھنو۔ ایں دور وچ سَکھݨا رنجیت سکھ دی فوج پنجاہ ورہیں (1768 کنیں 1818 تائیں) وچ ملتان اُتیں تیراہاں واری دھاڑ کیتی اے۔ کئی واری ملتان دے قلعے اُتیں سکھیں دا قبضہ تھئے اتیں کئی واری ملتان شہر اتیں ملتانی لُٹ پٹ دا شکار تھئین۔

اے کلہے سِکھ نہن جنہیں ایں مدت وچ ملتان اُتیں چڑھائی کیتی رکھی بھلکہ کئی واری افغانستان دے درانی بادشاہیں ملتان کوں فتح کیتا۔ ٻیا تاں ٻیا رگھوناتھ راؤ دی کمانڈ وچ مرھٹہ فوج وی ایں مدت وچ ہک واری ملتان کوں تاراج کرکنیں لُٹ مار کیتی۔ اَٹھارہویں صدی وچ جنگ جدل اتیں ماردھاڑ دی ایہا صورتحال پورے ساؤتھ ایشیاء وچ نِظردی اے۔

 اَٹھارہویں صدی دی انارکی اتیں طوائف الملوکی بارے برٹشں کالونئیل ہسٹاریوگرافی دا قائم کیتا 
اے خاص نظریہ وݙی مُدت تائیں کہیں سیریس پرکھ تول وچ نئیں آیا۔ اینکوں ہک منی منائی تاریخی حقیقت دے طور لکھیا اتیں ݙسیا ویندا ریہے۔ اے تاں کلہے پچھلے ݙو ݙہاکیں دی ننویں ریسرچ اے جئیں تاریخ دے ایں مخصوص نظریے کوں کلہا چیلنج ای نئیں کیتا بھلکہ برٹش کالونئیل ہسٹاریورگرافی دے پچھوں جیرھے سیاسی اتیں معاشی مفادات کم کریندے پئے ہئین اُنہیں دی وی ننویں سروں پرکھ تول کیتی اے۔ اڄ اَٹھارہویں صدی کوں ہک ننویں اکھ نال ݙٹھا ویندا پئے۔

انڈیا دے اکثر علاقیں کوں فتح کرݨ دے بعد ایسٹ انڈیا کمپنی اتیں برطانوی راج دا وݙا مسئلہ آپݨے اقتدار کوں جائز اتیں مقامی ہندوستانیں کیتے فائدہ مند ثابت کرݨ ہئی۔ ایں مسئلے دے حل کیتے برٹش کالونئیل ہسٹاریوگرافی ایں نظریے کوں ودھایا جو برطانوی راج کنیں پیلھوں اٹھارہویں صدی وچ پورا ہندوستان ہک وحشیانہ بربریت اتیں لُٹ مار دا شکار ہئی۔ کہیں دی جان اتیں مال محفوظ نہی اتیں معاشی ترقی دیاں سبھے راہیں بند تھی چکیاں ہئین۔ ایں نظریے موجب اے کلہا برطانوی راج ہئی جئیں پورے انڈیا وچ "رول آف لاء" قائم کیتا، اِتھاں پراگرس اتیں سولائزیشن دی بݨیاد رکھی، نال نال سائنس اتیں ٹیکنالوجی کوں ودھایا۔       

ایں نظریے دے اُلٹ ٻہوں سارے اڄوکے سکالرز دا خیال اے جو اٹھارہویں صدی تقریباً پورے ساؤتھ ایشیاء وچ مقامیت (اتیں ریجنلائزیشن) دا ویلھا ھئی۔ تاریخی حوالے نال انڈیا وچ اٹھارہویں صدی پوسٹ امپیرئیل اتیں پری کالونئیل دور دے وچالے آندی اے جݙاں مغل ایمپائر دی سنٹریلائزڈ (مرکزیت پسند) ایڈمنسٹریشن، لینڈ ریونیو اتیں ٹیکس سسٹم، ملٹری آرگنائزیشن اتیں کنٹرول بھڄ ترٹ ڳیا ہئی پر برٹش کالونئیلزم اڄاں پوری طرانح نال آپݨی شکل نہی گِدھی (ݙیکھو سی اے بیلی، ایف پرلن، مظفر عالم، شیریں موسوی، رچرڈ بی برنٹ)۔ ایں دور وچ ہک پاسو مقامی سیاسی لوڑھیں اتیں حالات موجب وکھری طرانح دے ریجنل سٹیٹ سٹرکچرز وجود وچ آئے (ݙوجھے لوظیں وچ پولیٹکل ڈی سنٹریلائزیشن تھئی)[1]، ایگری کلچر (رڑھ واہی)، مقامی انڈسٹری اتیں سرمائے کوں ودھارا ملیا اتیں ٻئی پاسو ریجنل اتیں ٹرانس ریجنل ٹریڈ ودھی پھلی۔ ایں دور وچ مقامی تہذیبیں اتیں زبانیں آپݨی اڄوکی شکل گدھی۔ ٻیا تاں ٻیا ٻہوں سارے ریجن اینجھے وی ہئین جتھاں مقامی کمیونٹی گروپس ننویں سیاسی طاقت، مقامی سرمائے، تہذیبی اتیں لسانی ودھارے اتیں ودھدے ہوئے ٹریڈ نٹ ورکس دی وجہ توں پروٹو نیشنلزم دی نویکلی سُنڄاݨ گدھی۔

اصل وچ تاں اے برٹش ایمپائر ہئی جئیں ہک واری ولا پورے انڈیا وچ مرکزی اقتدار قائم کر کے ودھدی مقامیت دی ݙک ٹھل کیتی اتیں اتھوں دے وسائل دی لُٹ پٹ کر کنیں انگلینڈ وچ انڈسٹریلائزیشن کوں ودھارا ݙتا (ݙیکھو عرفان حبیب)۔ ایویں ڄاپدے جیویں مقامیت راہیں تاں انارکی اتیں طوائف الملوکی کہیں چھٹکارے دا امکان بݨدی اے۔  

ایں ساری ڳالھ کنیں اے مطلب سروں نئیں نکلدا جو اَٹھارہویں صدی کوئی "سُنہری دور" ہئی جیندے اپݨے کوئی تضادات نہن یا جیندے وچ مقامی لٹ پٹ، دھاڑ اتیں بھیڑی سرو کائیں نہی[2]۔ بھلکہ ریجنل لیول اُتیں اقتدار دی رسہ کشی دی وجہ توں مقامی بِھیڑیں وچ ودھارا تھیا جیرھا جو سنٹرل اِمپیریل اتھارٹی دی ترٹ بھڄ دا ہک لازمی نتیجہ ہئی۔ خود ایسٹ انڈیا کمپنی وی اقتدار کہیں پرامن سمجھوتے اتیں ٹھاہی نال نہی گِدھا۔ ایہو کجھ آپݨے انداز وچ پورے یورپ وچ تھیندا ریہا۔

ڄوکے انڈیا وچ تاں اٹھارہویں صدی دے انجو انج پہلو بارے ڈھڳ ننویں ریسرچ تھیندی پئی اے پر اساݙے کولو اینجھی کوئی ریت نئیں بݨ سڳی۔ ساݙے ملک وچ تاں ریاست اتیں نصاب تاریخ کوں اسلامی بݨاوݨ دے چکر وچ ہے۔

ہک سوال جیڑھا ساکوں سوچنڑے، او اے جو کیا اج دا پاکستان تے اوندا "سینٹرازم" اٹھارہویں صدی وانگ ترٹ بھن دا شکار تھیندا پئے تے ریجنل طاقتاں ہولیں ہولیں اگوں ودھیاں پئین؟ 






[1]  ٻہوں سارے سکارز اٹھارہویں صدی دے ننویں ریجنل ریاستیں کوں ترائے ونکیں (ٹائپ) وچ ونڈیندن۔ ہک تاں مغل ایمپائر دیاں وارث (successor) ریاستاں ہئیں جنہیں وچ اودھ،  بنگال وغیرہ دے ناں آندن۔  ݙوجھی  ملٹری ریاستیں دی ٹائپ ہئی جیندے  وچ  پنجاب وچ رنجیت سنگھ دی سکھ ریاست، افغانیں دی روہیل کھنڈ دی ریاست اتیں کرناٹکا وچ ٹیپو سلطان دی قائم کیتی ریاست شامل ہئی، جݙاں جو تریجھی ٹائپ قدیمی مقامی ریاستیں دی ہئی جیرھاں زیادہ تر راجپوتانہ دے ریجن وچ مغلیں دے دور کنیں قائم  ہئین۔ پر ݙٹھا ونڄے تاں کئی اینجھاں ریجنل ریاستاں ہئین جیرھاں انہیں تِرہائے کیٹگری وچ نہن آنداں جیویں جو بہاولپور دی ریاست یا وت قلات ریاست ہئی۔  
[2]  سُنہری دور دی تھیوری زیادہ تر نیشلسٹ ہسٹاریوگرافی کنیں متاثر اے جیندے تحت نیشلسٹ لیڈرشپ آپݨی نیشن دی تاریخ دے کہیں ہک دور کوں سنہری دور ݙسیندی اے اتیں اوندے ولا گھن آوݨ دا دعویٰ کریندی اے۔